Herstellen defect product binnen garantie

Een verkoper is verplicht je een goed product te leveren. Heeft hij je een ondeugdelijk product geleverd? Dan heb je meestal recht op kosteloos herstel of vervanging.

1 jaar garantie

De wet geeft je als consument een garantie van 1 jaar als je het product hebt gekocht na 1 juli 2022*. Gaat een product binnen die termijn stuk? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat je het kreeg al niet aan de eisen voldeed. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen. Tenzij hij bijvoorbeeld kan bewijzen dat het product door je schuld kapot is gegaan, zoals wanneer je het product verkeerd hebt gebruikt. Je hebt dan geen recht op kosteloos herstel of vervanging van het product.

*Let op: heb je het product vóór 1 juli 2022 gekocht? Dan geldt nog de oude garantietermijn van 6 maanden.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is eigenlijk een extra garantie. Het voordeel? Je hoeft niet aan te tonen waarom het product defect is. Je doet eenvoudigweg een beroep op de garantie en de verkoper moet dan bewijzen dat het defect door gebruik is ontstaan. De termijn van de fabrieksgarantie staat vermeld in het garantiebewijs. Bewaar deze dus altijd goed. Ga bij een defect product altijd terug naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Je hebt een overeenkomst met de verkoper, dus hij is degene die het probleem moet oplossen. De verkoper handelt het met de fabrikant af.

Garantie na reparatie

Ook op reparaties heb je garantie. Je mag namelijk van een reparateur verwachten dat hij goed werk levert. Op een reparatie aan je auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heb je bijvoorbeeld 1 jaar garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kun je binnen die termijn van 1 jaar een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect. Doet het defect zich weer voor als de garantietermijn is verstreken? Dan moet je aantonen dat het defect samenhangt met het werk van de reparateur.

Wat te doen bij een kapot product

Als je aankoop niet goed werkt, heb je een ondeugdelijk product. Dit moet je zo snel mogelijk melden aan de verkoper.

  1. Check de algemene voorwaarden
    Kijk eerst wat de algemene voorwaarden van de verkoper zijn. In de algemene voorwaarden staan belangrijke bepalingen, bijvoorbeeld over de garantie, retourneren en reparaties. De verkoper moet je altijd de mogelijkheid geven de algemene voorwaarden in te zien. Bijvoorbeeld door ze mee te geven of ernaar te verwijzen toen je de koop sloot. Vaak zijn ze ook te vinden op hun website. 
  2. Vraag om vervanging of herstel
    Informeer de verkoper binnen 2 maanden over het defect. Vraag de verkoper het product kosteloos te herstellen of te vervangen binnen een redelijke termijn. Meestal is 14 dagen een redelijke termijn, soms langer. Het is namelijk afhankelijk van de situatie en het product. Sommige producten zijn nu eenmaal makkelijker en sneller te herstellen dan andere.
  3. Stel de verkoper in gebreke
    Reageert de verkoper niet? Dan kun je de verkoper in gebreke stellen. Stuur een aangetekende brief waarin je de verkoper een laatste kans geeft om je aankoop te repareren of te vervangen.
  4. Ontbind de overeenkomst
    Wordt je product niet vervangen of gerepareerd binnen de gestelde termijn? Dan kun je de overeenkomst ontbinden of korting vragen. Ook kun je het product bij een derde laten herstellen. De kosten daarvoor kun je bij de verkoper in rekening brengen.
  5. Dien een klacht in bij de Geschillencommissie
    Is een winkelier aangesloten bij een geschillencommissie, dan kun je daar je klacht neerleggen. Bekijk de termijnen van de verschillende commissies waarbinnen je een klacht in kunt dienen.
  6. Stap naar de rechter
    Is de verkoper niet is aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kun je naar de kantonrechter. Doe dit wel alleen als het om een groot bedrag gaat. Soms zijn de proceskosten hoger dan je aankoop- of schadebedrag. Laat je hierbij goed adviseren door een jurist.

Veelgestelde vragen

Als de rechter een bedrijf failliet verklaart, wordt er een curator benoemd die opkomt voor alle schuldeisers. Hij handelt alle financiën af en inventariseert het vermogen en de schulden. Heb je iets besteld bij een failliet bedrijf? Stuur dan een aangetekende brief curator waarin je laat weten dat je schuldeiser bent.



Hoe kunnen wij je helpen?

Vraag

Heb je het stappen plan op deze pagina gevolgd?

Op deze pagina hebben we een stappenplan en voorbeeldbrief geplaatst waarmee je een defect product kan melden bij de verkoper.

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.