Je algemene voorwaarden updaten

Heb jij een eigen bedrijf? Dan is het niet alleen belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen, maar ook om ze te up-to-date te houden. Op deze pagina lees je hoe.

Wanneer moet ik mijn algemene voorwaarden updaten?

  1. Als er nieuwe wetten en regels ingaan
    De wet- en regelgeving is continu in ontwikkeling. Wat gisteren nog mocht, kan morgen verboden zijn. Een goed voorbeeld is de Privacywet of AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die de bedrijfsvoering van veel (online) bedrijven noodgedwongen veranderde. Zelfs als je nieuwe regels in de praktijk allang hebt doorgevoerd, is het belangrijk dat je algemene voorwaarden hierbij aansluiten. Dit geldt natuurlijk ook als je geen webwinkel hebt.
  2. Als de voorwaarden van je aansprakelijkheidsverzekering veranderen
    Verzekeringsmaatschappijen sturen soms (links naar) uitgebreide documenten met actuele regels van hun polissen. Het kan zijn dat bepaalde aanpassingen vragen om een update van je algemene voorwaarden, omdat anders je aansprakelijkheid in het geding komt. Je kunt dit overleggen met je tussenpersoon of je verzekeraar. Omgekeerd geldt dat trouwens ook: controleer bij de actualisatie van je algemene voorwaarden altijd of je nieuwe regels niet botsen met de voorwaarden in je verzekering.
  3. Als er in de praktijk van jouw bedrijf iets verandert
    Het is belangrijk dat jouw algemene voorwaarden zo goed mogelijk aansluiten bij de actuele praktijk. Het kan vanuit juridisch oogpunt lastig zijn om klanten of leveranciers bepaalde voorwaarden op te leggen als je daar zelf bij andere relaties consequent van afwijkt. Je kunt in zo’n geval dus beter je algemene voorwaarden aanpassen.
  4. Als er in jouw activiteiten iets verandert
    Doe je nog precies hetzelfde als toen je de algemene voorwaarden opstelde? Zijn je activiteiten gewijzigd? Zijn je opdrachten gegroeid? Heb je nog dezelfde klanten? Een flexibele ondernemer past zich aan als de markt verandert, en grijpt alle kansen die zich voordoen. Reden te meer om af en toe kritisch te kijken of je algemene voorwaarden nog passen bij je actuele activiteiten. 10 opdrachten van €2000 brengen andere risico's met zich mee dan 1 klus van €20.000. Of misschien is door het verschuiven van de scope je bedrijf wel zodanig veranderd dat je onder een andere branchecode valt. Het is erg belangrijk om dat in de gaten te houden en om algemene voorwaarden te updaten.
  5. Als je tegen pijnpunten aanloopt
    Kom je de laatste tijd bepaalde obstakels tegen of krijg je terugkerende feedback over een bepaald onderdeel van de samenwerking? Dan kan daar een pijnpunt zitten. Kijk nog eens goed naar je algemene voorwaarden, en of je dit misschien kunt oplossen door ze te updaten.

Vragen over je eigen algemene voorwaarden?

Wil jij je algemene voorwaarden eens kritisch tegen het licht houden? Laat onze professionals je helpen!
Maak of wijzig je algemene voorwaarden samen met een jurist
Heb je behoefte aan algemene voorwaarden die helemaal op je persoonlijke situatie zijn toegesneden? Of wil je jouw huidige algemene voorwaarden laten controleren en/of actualiseren? Neem contact met ons op.
Update de algemene voorwaarden van je webshop 
De wet- en regelgeving rond online shoppen verandert regelmatig. Logisch, want de technieken en de klantenbenadering van zowel kleine webwinkels als multinationale retailers veranderen ook. Lees meer over algemene voorwaarden voor webshops.

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.