Vijf tips om uw debiteurenrisico te beperken

Als u producten heeft geleverd of werkzaamheden heeft verricht voor een afnemer, dan verwacht u dat u daar ook voor betaald krijgt. Blijft een factuur openstaan? Dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Het uitblijven van betalingen kan de groei van uw onderneming in de weg zitten. Misschien kunt u zelf niet meer aan uw betalingsverplichtingen voldoen of moet u geplande investeringen uitstellen. Maar zover hoeft het niet te komen. In dit blog delen wij 5 praktische tips om uw debiteurenrisico te minimaliseren.

  • Breng de kredietwaardigheid van uw klanten in kaart
    Hoe betrouwbaar zijn uw klanten? Wat is de betaalmoraal van een onderneming? Hoe groot is de kans dat uw factuur tijdig betaald wordt? Zorg dat u uw klanten kent en beoordeel de financiële positie en betrouwbaarheid van elk bedrijf. Wilt u de kredietwaardigheid van een klant checken? Lees ons blog met 6 praktische tips.

  • Stem de juiste betaalcondities af per afnemer
    Aan de hand van de kredietwaardigheid bepaalt u per klant welk bedrag aan diensten of goederen maximaal op rekening mag worden afgenomen. Welke limieten en betaaltermijnen vindt u acceptabel voor welke klant? Bijvoorbeeld: klant A mag tot 20.000 euro geleverd krijgen en moet binnen 30 dagen betalen; klant B heeft een hogere kredietwaardigheid en mag tot maximaal 50.000 euro geleverd krijgen tegen betaling binnen 60 dagen. In onze e-paper leest u hoe u de kredietlimiet kunt bepalen per klant.

  • Bouw zekerheden in
    Is het risico op wanbetaling bij een bepaalde klant groot? Dan kunt u zekerheden inbouwen, bijvoorbeeld door gedeeltelijke vooruitbetaling te verlangen, de betaaltermijn in te korten (7 of 14 dagen in plaats van 30 dagen) of te eisen dat het moederbedrijf garant staat voor de betaling van de opdracht. Zorg dat uitstaande facturen zijn voldaan voordat een volgende levering plaatsvindt.

  • Denk goed na over het geven van betaalkorting
    Wilt u de kans op snelle betaling vergroten? Dan kunt u overwegen een betaalkorting aan te bieden. Bijvoorbeeld: bij betaling binnen 7 dagen krijgt de klant 2% korting. Ga na of een dergelijk aanbod interessant is. Heeft u voldoende cashflow en is de kans groot dat een klant binnen 30 dagen betaalt? Dan is het geven van een betaalkorting al snel niet meer interessant: vanwege de lage rente levert geld momenteel nauwelijks rente op, terwijl u met de korting 2% van uw omzet inlevert.

  • Handel tijdig
    Heeft u een dienst of product geleverd? Verstuur tijdig een factuur voor de verrichte werkzaamheden. Wanneer u bijvoorbeeld twee maanden wacht met factureren, dan zal de afnemer ook geen urgentie voelen om de factuur snel te betalen. Wordt een factuur niet betaald, ondanks een herinnering en telefoontje? Geef de vordering dan tijdig uit handen. Hoe langer het duurt voordat een vordering uit handen wordt gegeven, hoe kleiner de kans op een succesvolle incasso.

Meer weten?

Download onze e-paper met praktische tips en adviezen voor het beperken van uw debiteurenrisico in 7 simpele stappen.