Opeens staan er extra kosten van de apotheek op mijn rekening? Mag dat?

Ja, dat mag.

De kosten voor medicijnen bestaat uit twee onderdelen:
1. De medicijnen
2. De terhandstelling

Wat betekent terhandstelling?
Dit is de dienstverlening die de apotheek aan u verleent. Dit bestaat uit:

1. De controle van dosering en gebruik met andere medicijnen
2. De levering en uitleg over het gebruik van de medicijnen

De kosten worden door uw zorgverzekeraar op uw eigen risico verhaald, mits er een contract bestaat tussen uw zorgverzekeraar en uw apotheek. In alle andere gevallen moet u de kosten direct betalen.

Vanaf 1 januari 2014 staan de kosten voor het eerste terhandstellingsgesprek, apart vermeld op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bepaalde dat deze vermelding sinds januari 2014 verplicht is.
Hierdoor krijgen patiënten meer inzicht in de kosten van de gezondheidszorg.

Deze toeslag is niet nieuw. Het enige verschil is dat het bedrag vanaf 2014 apart gedeclareerd wordt. Patiënten zijn dus niet duurder uit.
Vroeger betaalde u ook al voor het eerste terhandstellingsgesprek ongeveer 12 euro. De medicijnkosten komen hier nog apart bij.