Juridische dienstverleners lanceren voucherplatform Checkkie.nl

Door de coronacrisis worden veel vluchten, vakanties, concerten en evenementen geannuleerd. Daarvoor in de plaats worden vouchers aangeboden. Het aantal vouchers en vragen daarover blijft toenemen nu de coronacrisis voortduurt. Op het platform Checkkie.nl kunnen vouchers in beheer worden gegeven voor het bewaken van vervaltermijnen en wordt informatie en advies gegeven. Checkkie.nl is een initiatief van Aviclaim in samenwerking met juridisch dienstverlener DAS.

Aantal vouchers stijgt

In Nederland zijn er honderdduizenden vouchers in omloop. Checkkie.nl schat de waarde van vouchers tussen de vijf en zeven miljard euro, waarvan het overgrote deel afkomstig is van de reisbranche. De economische impact van de crisis op organisaties is groot, waardoor het niet altijd mogelijk is om geld terug te krijgen. Vaak worden er alternatieven aangeboden, zoals vouchers. Veel mensen hebben hier vragen over: moet ik een voucher accepteren? Kan ik een voucher ontvangen als het reisadvies voor mijn bestemming is gewijzigd? ‘De verwachting is dat het aantal vouchers en vragen daarover blijft toenemen’, zegt Remco Kuilman, oprichter van Aviclaim en initiatiefnemer van Checkkie.nl. ‘Meer dan tienduizend consumenten hebben ons om advies gevraagd en per dag ontvangen wij meer dan honderd gerelateerde vouchervragen.’

Informatie, beheer en ondersteuning

Juridische dienstverleners Aviclaim en DAS bundelen de krachten op platform Checkkie.nl met overzichtelijke informatie, antwoorden op veel vragen, juridische hulp bij problemen en ondersteuning bij het beheer, behoud en verzilveren van vouchers. Er zijn inmiddels meer dan honderd vragen en antwoorden op het platform beschikbaar over vouchers bij sportclubs, evenementen, vlieg- of pakketreizen. Ook is het mogelijk om op het platform vouchers in beheer te stellen met herinneringen aan de vervaltermijn. Door een gratis vouchercheck aan te vragen, wordt er gecontroleerd of een voucher voldoet aan de eisen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Het platform heeft aandacht voor de lastige economische situatie bij organisaties en biedt ondersteuning met een aantal services zoals een schenking aan een ANBI-instelling. ‘DAS werkt mee aan dit initiatief omdat we vinden dat iedereen toegang moet hebben tot deskundige juridische hulp, juist in deze onzekere tijd’, aldus Silvia Onos van juridisch dienstverlener DAS. ‘Door onze juridische kennis gratis op het platform beschikbaar te stellen, proberen we zoveel mogelijk consumenten en organisaties te helpen’.

Meer informatie

Aviclaim
Oprichter Aviclaim / Initiatiefnemer Checkkie
Remco Kuilman
0620310085
r.kuilman@aviclaim.nl

DAS
Corporate communicatie
06-11187046
ncj.reijnen@das.nl

Over Aviclaim

Aviclaim is een juridische organisatie die consumenten bijstaat wanneer zij een geschil hebben met een luchtvaartmaatschappij. momenteel helpt aviclaim voornamelijk consumenten die graag een vliegticketvoucher omgezet willen hebben in geld en hier zelf niet met de luchtvaartmaatschappij uitkomen.

Over DAS

DAS maakt juridische hulp toegankelijk voor iedereen. Of het nu gaat om rechtsbijstand bij ontslag, een zakelijk conflict, onenigheid met een verhuurder of een geschil met een aannemer. DAS helpt klanten om juridische problemen te voorkomen of op te lossen. verzekerd of onverzekerd. DAS heeft meer dan 800 gespecialiseerde juristen en circa 40 advocaten in dienst, die actief zijn binnen meer dan 40 rechtsgebieden. In totaal behandelt DAS circa 125.000 juridische zaken per jaar.

Woordvoering