Veel onrust over uitblijven terugbetaling reisvouchers

Juridisch dienstverlener DAS krijgt veel vragen van gedupeerde reizigers met vouchers die niet worden terugbetaald door reisorganisaties. DAS heeft bijna honderd zaken in behandeling. Reisorganisaties zeggen dat ze de vouchers niet kunnen uitbetalen omdat het voucherfonds er nog niet is.

Een jaar geleden werden voor het eerst reisvouchers uitgegeven. Toen werd afgesproken dat vouchers in ieder geval na een jaar terugbetaald moeten worden. Nu blijkt dat een aantal reisorganisaties zich niet houdt aan die afspraak. De betrokken reisorganisaties geven aan dat ze het geld niet hebben en hopen dat het voucherfonds snel actief wordt, zodat ze alsnog kunnen uitkeren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt de situatie in de gaten en zegt in actie te komen als dat nodig is.

Procederen duurt lang

‘Mensen lopen tegen een muur aan. Het vervelende aan de situatie is dat de gedupeerde reizigers lang moeten wachten op terugbetaling’, legt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS uit. ‘Procederen tegen reisorganisaties die niet willen betalen, is uiteindelijk de enige oplossing, maar dat is een langdurig proces. Alleen als blijkt dat een reisorganisatie niet kan betalen en failliet is, kunnen reizigers een beroep doen op de garantieregeling (SGR). Maar ook dan moeten reizigers lang wachten voordat ze geld terug zien.

Melden bij SGR

Sjaak Drinkenburg adviseert om de onbetaalde vouchers in ieder geval binnen twee maanden na de vervaldatum te melden bij de SGR om ervoor te zorgen dat vouchers gedekt zijn. ‘Als reizigers dat niet doen, is de kans aanwezig dat ze het bedrag niet terugkrijgen als de reisorganisatie failliet gaat. Meld ze ook aan bij Consuwijzer zodat de ACM weet wat het aantal niet betaalde vouchers is. Gedupeerde reizigers hebben recht op hun geld. Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over het voucherfonds en treedt de ACM handhavend op als de betrokken reisorganisaties niet uitkeren.

Woordvoering