Wakker liggen van honden, van je ex en van je werk

Image
Wat moet ik doen als ontslag dreigt? Mag ik de sloten van mijn huis vervangen als ik nog niet officieel ben gescheiden? Wat kan ik doen aan overlast van blaffende honden? 9 op de 10 Nederlanders slaapt in de regel voldoende. Maar soms houden juridische vragen mensen wakker. Uit een analyse van juridisch dienstverlener DAS blijkt dat mensen ’s nachts andere, vaak meer persoonlijke informatie zoeken dan overdag.

“Consumenten willen graag direct informatie over juridische problemen die hen bezighouden. ’s Nachts zijn dat voor een deel dezelfde zaken als overdag. Maar we zien ook dat andere, meer persoonlijke zaken mensen bezighouden als het donker wordt.”, aldus senior jurist Christa Verploeg van DAS, “Op deze onderwerpen zien we ’s nachts een toename in zoekopdrachten en bezochte pagina’s én in de voorbeeldbrieven die worden gedownload. Het is goed dat mensen initiatief nemen. Maar het belangrijkste is dat je niet moet blijven piekeren. Neem contact op met iemand die je kan helpen met je probleem.”

Opvallende verschillen tussen ’s nachts en overdag

Overdag of ’s nachts: wonen en werken zijn en blijven tot de meest gezochte onderwerpen behoren. Christa Verploeg: “Mogelijk ontslag of huurperikelen houden mensen dag én nacht bezig. Maar ’s nachts is bijvoorbeeld de absolute nummer 1: Wat kan ik doen aan overlast van blaffende honden?”. Er zijn meer opvallende uitkomsten uit de analyse van de website. Zo houdt het onderwerp ‘Mag ik de sloten van mijn huis vervangen als ik nog niet officieel ben gescheiden?’ mensen ’s nachts meer dan 2x zoveel bezig als overdag. En ook vragen over faillissementen en schuldsanering scoren meer dan 50 tot 75% meer in de nachtelijke uren.

 Een goede nachtrust is belangrijk

De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar nachtrust. Ongeveer negen op de tien Nederlanders slaapt in het algemeen voldoende (7 tot 9 uur per nacht), zo blijkt uit onderzoek van het Nederlands Herseninstituut. Tegelijkertijd bleek eerder dit jaar uit de Gezondheidsenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat één op de vier Nederlanders regelmatig slecht slaapt. Onder arbeidsongeschikten en werklozen is dat aandeel hoger. Er zijn diverse manieren om een goede nachtrust te bevorderen, zo heeft bijvoorbeeld de Hersenstichting beschreven. Denk hierbij aan:

  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.
  • Geen beeldschermen, zoals tablet, telefoon en televisie, in de slaapkamer.
  • Doe ten minste een uur voor het slapengaan alleen ontspannende activiteiten, zoals lezen.
  • Neem geen zware maaltijden en vermijd cafeïne- en alcoholhoudende dranken enkele uren voor het slapen gaan.
  • Las overdag een piekermoment in om oplossingen te bedenken voor problemen.
  • Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.
  • Zorg overdag voor een omgeving met voldoende licht.
  • Vermijd dutjes of powernaps overdag.
  • Probeer iedere dag op precies dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.
Terug naar het nieuwsoverzicht
Image
Woordvoering