Chaos op Schiphol: heb je als reiziger recht op compensatie?

Een urenlange storing in het brandstofsysteem van Schiphol zorgt voor enorme chaos op de luchthaven. Het leidt tot grote vertragingen en geannuleerde vluchten waardoor reizigers stranden.

In de media worden beelden getoond van de gestrande reizigers. Daar sta je dan op weg naar je vakantiebestemming. Ik ga zelf met de auto op vakantie, maar in het verleden heb ik ook wel eens een nacht moeten wachten door een vertraagde vlucht. Mij werd toen een maaltijd en een overnachting aangeboden in een hotel. Hebben reizigers daar in dit geval ook recht op? We worden overladen met vragen van gestrande reizigers. Zij willen weten of en zo ja waar zij recht op hebben. Die vraag stel ik aan mijn collega Sander van Dijk, jurist.

Hebben reizigers recht op een compensatie als hun vlucht is vertraagd of geannuleerd door de storing in het brandstofsysteem?

Sander: Dit is een typisch geval van overmacht, omdat het buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij valt. Dan heb je geen recht op een financiële compensatie. Dat neemt overigens niet weg dat ze bij een annulering wel aan alle andere verplichtingen moeten voldoen zoals verzorging, eten drinken, hotel en eventueel omboeken of restitutie.

In ieder geval hoop ik dat alle reizigers snel weer verder kunnen en alsnog kunnen (na)genieten van hun vakantie.

Sander van Dijk Jurist consumentenrecht
Ik werk op een zeer pragmatische wijze als jurist en ben gespecialiseerd in consumentenrecht zoals juridische conflicten over aankopen, reizen, vluchtvertragingen en garantie. Maar ook geschillen over verkeerde levering of plaatsing van een keuken of badkamer.
Meer artikelen van Sander

Gratis juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks onze e-nieuwsbrief met praktische tips, nieuws, handige voorbeeldbrieven en heldere instructievideo's.

Nu aanmelden