Ergernis over laadpalen: heeft bezwaar maken zin?

Reserveren
Een laadpaal kan net als een lantaarnpaal gewoon geplaatst worden. Er is daarvoor geen verkeersbesluit nodig. Dat betekent dat de gemeente overal laadpalen kan plaatsen. Daar kan niets tegen gedaan worden. De gemeente moet wel een verkeersbesluit nemen om een parkeervak te reserveren voor elektrische auto’s. En tegen dat besluit kun je wél bezwaar maken. Grote vraag is alleen: heeft het zin?
Van tafel geveegd
In veel gevallen blijft het bij klagen en wordt er nauwelijks geprocedeerd, maar kortgeleden deed een rechter uitspraak over zo’n bezwaar. Dat geeft een beetje inzicht in hoe een rechter oordeelt over dergelijke zaken en dat betekent niet veel goeds voor klagers. Het argument dat er minder parkeerplaatsen overblijven voor brandstof auto’s veegde de rechter van tafel. Een parkeerplaats opofferen voor een elektrische auto zal de parkeerdruk nauwelijks vergroten.
200 meter van huis
De bezwaarmaker stelde nog dat de aangewezen parkeerplaats 200 meter van de woning van de aanvrager ligt. Er zouden veel betere alternatieve plekken zijn. De rechter oordeelde dat de gekozen plek, waar meerdere parkeerplekken zijn, geschikter is dan de voorgestelde alternatieve locaties. De parkeerplek mag alleen voor het laden gebruikt worden en kan voor meerdere elektrische auto’s worden gebruikt. Dus: volle accu, lege parkeerplek en daarmee beschikbaar voor een andere elektrische auto.
Goede afweging
Deze uitspraak zal vele gemeenten en het legioen rijders in Tesla’s, Leaf’s, Zoe’s of gelijkwaardige elektrische auto’s steunen in hun bijdrage aan een duurzamere wereld. Gemeenten moeten wel oog houden voor een goede afweging van alle belangen, zodat voors- en tegens op een goede wijze worden afgewogen.