Uit­mun­ten­de ver­koop­ster laat niet met zich sol­len

Salesmedewerker Petra* zat stomverbaasd tegenover haar baas aan tafel. Tijdens haar beoordelingsgesprek stelde hij voor haar contract te beëindigen, omdat ze haar targets niet gehaald had. Dat klopte, maar volgens Petra lag dat niet aan haar.

Petra meldde de zaak bij ons aan en mijn collega nam telefonisch contact met haar op. Zij legde uit dat de zaak genuanceerder lag dan haar werkgever deed voorkomen. In het verleden had Petra veel saleswerkzaamheden gedaan met uitmuntend resultaat. Zij heeft diverse bonussen ontvangen en goede beoordelingen gekregen.

Onverkoopbaar

Achttien maanden geleden zette haar werkgever een nieuw product in de markt en kreeg Petra de opdracht dat te verkopen. Helaas was het een slecht en onverkoopbaar product. Dat had zij van tevoren ook aangegeven. Daarnaast was er sprake van een reorganisatie.

Uitmuntend resultaat

In deze zaak konden wij aantonen dat Petra uitmuntend presteerde en dat de targets niet realistisch waren. Petra hield haar baas gedurende de achttien maanden op de hoogte van de verkoopcijfers. Het product was slechts twee keer verkocht, terwijl het doel een veelvoud daarvan was. Er waren simpelweg geen klanten die het product wilden afnemen.

Doorbetaald verlof

Het was duidelijk: beide partijen wilden niet meer met elkaar in zee. Petra had wel tijd nodig om te solliciteren, dus maakte mijn collega duidelijk dat het probleem lag bij een onverkoopbaar product. Uiteindelijk kreeg Petra een mooie vergoeding en enkele maanden betaald verlof, zodat ze een nieuwe baan kon vinden. Onlangs liet ze mijn collega weten dat ze een nieuwe baan heeft.
Eva Boon Jurist arbeidsrecht