Beoordelingsgesprek: zes tips voor werkgevers

Je ziet steeds vaker dat bedrijven de beoordeling van werknemers op een andere manier invullen. De leidinggevende is niet altijd meer degene die de werknemer beoordeelt. Toch blijft het ouderwetse beoordelingsgesprek in veel bedrijven zeer relevant.

Het is belangrijk om het beoordelingsgesprek serieus te nemen en niet als een soort ‘ moetje’ in te zetten. Ik zie vaak genoeg dat er onduidelijkheid is over het functioneren en dat er conflicten over ontstaan. En dat terwijl heel veel kan worden voorkomen. Daarom geef ik je de volgende tips.

Tips voor de werkgever

  1. Zorg voor een goede omschrijving van iemands werkzaamheden. Van een algemeen medewerker - komt veel voor in arbeidscontracten - is natuurlijk absoluut niet duidelijk wat er van hem wordt verwacht. Productiemedewerker is al duidelijker. Maar ga er gewoon voor zitten en schrijf uit wat iemand doet. Dat past makkelijk op een A4-tje. En af en toe bijwerken uiteraard.
  2. Voer jaarlijks een plannings-, voortgangs- en functioneringsgesprek. Leg vast wat er is besproken en laat de medewerker het verslag mede-ondertekenen. Voor wie dit klinkt als een open deur: er zijn genoeg bedrijven waar op de werkvloer tussen neus en lippen door wat opmerkingen worden gemaakt. En daar heb je niets aan bij de rechter. Voeg het verslag toe aan het personeelsdossier van de werknemer.
  3. Ontevreden over een medewerker? Dan is alleen dat zeggen en schriftelijk vastleggen niet genoeg. Geef aan wat de medewerker moet verbeteren en spreek af hoe je daar als werkgever bij helpt. Zet een senior-collega in, laat de medewerker meelopen op een andere afdeling, doe aan coaching, biedt een cursus of scholing aan. Met regelmaat de afspraken evalueren en ook weer: allemaal op papier zetten.
  4. Zit er geen of onvoldoende verbetering in? Dan nog is ontslaan te vroeg. Kijk of je de medewerker ergens anders in je bedrijf kunt plaatsen. De rechter zal uiteindelijk vragen of dit geprobeerd is. Hij zal een overzicht willen zien van de functies en vacatures.
  5. Geduld! Je bent zo een jaar verder, want ook een disfunctionerende werknemer verdient een eerlijke kans. Een verbetertraject van twee maanden voor iemand die al 25 jaar in dienst is? Daar neemt een rechter geen genoegen mee.
  6. Even slikken. Een rechter kijkt of de voorgaande stappen correct zijn uitgevoerd. Mag je ontslaan? Dan krijgt de ex-werknemer de transitievergoeding mee.     

Hulp nodig?

Heb je een vraag of hulp nodig? Ook als je niet bij ons verzekerd bent, helpen we je graag. Bekijk de mogelijkheden.

Pascal Besselink Jurist arbeidsrecht
Als senior jurist adviseer en ondersteun ik al ruim 20 jaar zowel ondernemers als particulieren bij de meest uiteenlopende arbeidsrechtzaken, van ontslagzaken tot flexibele arbeid, arbeidsongeschiktheid en concurrentiebedingen tot cao-geschillen, overgang van onderneming, pensioenen en functioneringsproblemen.
Meer artikelen van Pascal

Gratis juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks onze e-nieuwsbrief met juridische tips, nieuws en trends.

Nu aanmelden