Geen reclame voor niet-betalende klant

Jeffrey* verhuurt billboardruimte. Hij heeft een overeenkomst met een afnemer die tweemaal een periode van twee weken ruimte voor reclame huurt. De eerste periode van twee weken gebeurt dat. Jeffrey stuurt een factuur voor beide periodes, maar die factuur wordt niet betaald.

De afnemer laat via zijn advocaat weten dat hij geen behoefte meer heeft aan de tweede periode van twee weken, omdat het coronatijd is. Hij wil die niet meer afnemen, laat staan betalen. De eerste, al afgenomen periode, wil de afnemer maar deels betalen. Volgens de advocaat is er sprake van overmacht en mag de afnemer de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden. Jeffrey mag blij zijn dat hij nog een deel van de rekening betaald krijgt.

Geen overmacht

Jeffrey is het daarmee niet eens en schakelt DAS in. Ik beoordeel de situatie en laat de advocaat weten dat het niet kunnen betalen van een rekening, geen overmacht oplevert. Ook wanneer je geen behoefte meer hebt aan het afnemen van een dienst, is dat geen overmacht. Bovendien kan de afnemer de overeenkomst helemaal niet ontbinden. Dat kan alleen als Jeffrey een wanprestatie levert en dat is niet het geval.

Procedure starten

De advocaat houdt voet bij stuk. Daarom ga ik over tot dagvaarding. Op grond van de algemene voorwaarden vorder ik in de procedure de betaling van het factuurbedrag plus de rente en incassokosten. Vrij snel daarna vraagt de advocaat of de afnemer toch de tweede periode kan afnemen. Dat wil Jeffrey wel, maar alleen als de afnemer vooraf het factuurbedrag en de rente betaalt.

* De naam is gefingeerd.

Tim van Santen senior jurist
Ik ben senior jurist en help veel ondernemers met hun juridische vragen en problemen die zij ondervinden rondom contracten met andere partijen.
Meer artikelen van Tim

Gratis juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang maandelijks onze e-nieuwsbrief met juridische tips, nieuws en trends.

Nu aanmelden