ZZP’er? Check deze 5 tips bij het sluiten en uitvoeren van een overeenkomst

Waar moet je vooral op letten bij het opstellen en het sluiten van een overeenkomst van opdracht? In dit blog leg ik uit wat het gebruik is en de toepassing van algemene voorwaarden zijn bij een overeenkomst en waar je op moet letten bij de afronding ervan.

Onlangs heb ik samen met mijn collega Iliass Akdid en Iowah Munters van Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO-ZZP) een webinar verzorgd voor ondernemers. Erg leuk om ondernemers te adviseren waarop ze moeten letten bij het sluiten en uitvoeren van een overeenkomst, het gebruik en de toepassing van algemene voorwaarden bij die overeenkomst en ook; waarop te letten bij de afronding ervan. 

Het is namelijk erg belangrijk om deze zaken goed op orde te hebben, om gedoe achteraf te voorkomen. En gedoe, daar houdt niemand van. Omdat er veel vragen werden gesteld waaruit bleek dat niet iedereen zijn overeenkomsten en contracten op orde had, besloot ik er dit blog over te schrijven. Check hieronder mijn tips voor jou als ZZP’er.

5 tips bij het sluiten van een overeenkomst

1. Zorg voor duidelijkheid tot in de puntjes

Leg duidelijk vast in de offerte of overeenkomst wat er gaat gebeuren; hoe duidelijker en concreter dit staat vermeld, des te minder discussie je later kunt krijgen als het bijvoorbeeld gaat om meer- of minderwerk. Lees zeker ook het blog: De voordelen van afspraken schriftelijk vastleggen.

2. Wat mag het kosten zonder onverhoopte verassingen

Specificeer ook duidelijk de kosten van de werkzaamheden en of producten die geleverd moeten worden zodat duidelijk is hoe het totaalbedrag is opgebouwd.

3. Een goede betaalafspraak is het halve werk

Noteer duidelijk welke betaalafspraken en termijnen er gelden; moet er bijvoorbeeld 10% worden aanbetaald, dan ligt het voor de hand dit in de overeenkomst te vermelden. Hetzelfde geldt voor een deelbetaling, bijvoorbeeld binnen x-aantal dagen nadat de overeenkomst is uitgevoerd/ afgerond; is duidelijk bepaald wanneer er betaald moet worden?

4. Download gerust een voorbeeld document

Bij twijfel of gewenst advies: raadpleeg de juristen van DAS en/of maak gebruik van de standaarddocumenten die DAS heeft opgesteld voor de ondernemers. Voorkomen is beter dan genezen. DAS kan ook helpen bij het opstellen van algemene voorwaarden (PZO ook overigens).

5. Beter een goede klant dan een verre vriend

Juridische problemen kun je als ondernemer zoveel mogelijk voorkomen door afspraken goed en gespecificeerd op papier te zetten, zodat jij en je klant met een gerust hart de samenwerking kunnen starten. Gaat er onverhoopt toch iets mis, dan is het vaak goed om de telefoon te pakken, dit direct te bespreken en daarna opnieuw vast te leggen. Bijvoorbeeld bij eventuele klachten dit schriftelijk vast te leggen en dat jullie een nieuwe aanpak zijn overeengekomen. Voor elke klus willen jij en je klant een goed gevoel overhouden, toch?

Hulp nodig?

DAS biedt rechtshulp als je het nodig hebt. Juridische documenten, rechtshulp en advies van een juridisch expert of onze vertrouwde rechtsbijstandverzekering. Wil je meer informatie? Kijk dan op onze site.

Sjaak Drinkenburg Jurist contractueel recht
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als consumenten met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen.
Meer artikelen van Sjaak