Thema

Reizen & Verkeer

Mobiel internet op vakantie: voorkom een torenhoge rekening

Mobiele internetgebruik in het buitenland is nog steeds vrij prijzig. Wij leggen uit wat u kunt doen om niet met een torenhoge rekening geconfronteerd te worden en wat u kunt doen als dat onverwacht toch het geval is.

  • Datalimiet voor mobiel internet
    Vanaf vorig jaar zijn providers verplicht om hun klanten met een datalimiet te beschermen tegen onverwachte rekeningen. De datalimiet wordt niet uitgedrukt in mb’s maar in geld, namelijk ongeveer € 50 per maand. Deze limiet geldt als u in het buitenland op uw mobiel of tablet van het internet gebruik maakt. Als u de grens over bent, ontvangt u een sms waarin uw provider aangeeft wat de kosten voor internetgebruik in het buitenland zijn. Daarnaast moet de provider u per sms een melding sturen als uw datagebruik de grens van € 50 nadert. Dit heet de zorgplicht van de provider.
  • Nieuw maximumtarief per mb
    Sinds dit jaar geldt er ook een maximumtarief voor mobiel internet in de lidstaten. Gebruikt u mobiel internet? Dan betaalt u binnen de Europese Unie maximaal 45 eurocent per mb.
  • Datalimiet uitschakelen niet verstandig
    Hoewel het mogelijk is om de datalimiet voor uw mobiele telefoon of tablet uit te schakelen, is het niet verstandig om dat te doen. Het is vaak niet makkelijk in te schatten hoeveel mb u verbruikt. En de kans om een torenhoge rekening op de mat te krijgen neemt dan toe…

Toch een hoge rekening ontvangen
Heeft u een rekening ontvangen waar u het niet mee eens bent? Neem altijd eerst contact op met uw provider en probeer er samen uit te komen. Houd rekening met de termijn waarbinnen u uw klacht bij de provider moet indienen. Heeft dit geen succes? Dan kunt u twee dingen doen: naar de geschillencommissie of naar de rechter.

Geschillencommissie en rechter
U kunt alleen naar de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten als uw provider hierbij is aangesloten. In andere gevallen kunt u naar de rechter gaan. Let bij de geschillencommissie goed op de termijn waarbinnen u uw klacht moet indienen. 

Zorg voor bewijs 
Bent u het niet eens met de hoogte van de rekening? Dan moet u voor bewijs zorgen. In veel gevallen moet u aantonen dat de provider zijn zorgplicht onvoldoende is nagekomen. Bijvoorbeeld dat u de sms met de melding dat u de datalimiet nadert nooit ontvangen heeft. Ook belangrijk: als u zelf uw datalimiet heeft uitgeschakeld, dan staat u bij de geschillencommissie meestal niet sterk.

Meer informatie over de procedure bij de Geschillencommissie