Volg onderstaand stappenplan:
- Bel zo snel mogelijk de alarmcentrale van uw zorg- of reisverzekeraar
Neem bij spoed altijd direct contact op met de alarmcentrale van uw verzekeraar. Zorg dat u dit telefoonnummer altijd bij de hand heeft. U wordt niet alleen in uw eigen taal geholpen, de alarmcentrale geeft u ook advies over medische hulp die wél vergoed wordt door uw reisverzekeraar. Is er geen sprake van spoed? Dan moet u bij een ziekenhuisopname altijd toestemming hebben van uw zorg- of reisverzekeraar, anders loopt u de kans dat niets wordt vergoed. - Let op met privéklinieken!
Stel dat de arts in de privé-kliniek waar u rechtstreeks vanaf de piste naartoe bent gebracht, adviseert meteen te opereren. Er is geen spoedeisend belang, maar u heeft wel veel pijn. Bedenk in een dergelijk geval dat niet-spoedeisende operaties of behandelingen in een privékliniek vaak niet worden vergoed door uw verzekeraar. Zo blijft u met peperdure rekeningen zitten. Neem dus altijd contact op met uw zorg- of reisverzekeraar. - Laat de arts de diagnose en behandelingsvoorstel naar uw verzekeraar versturen
Laat de arts ter plaatse zijn diagnose en/of voorstel voor een behandeling naar uw zorg- of reisverzekeraar versturen (bijvoorbeeld per e-mail). Als uw verzekeraar vervolgens een dekkingsbevestiging stuurt, weet u dat de behandeling vergoed wordt. - Vraag een kopie van alle medische gegevens
Heeft u in het buitenland een arts bezocht of een medische behandeling ondergaan? Neem dan een kopie mee van alle medische gegevens om uw zorgverzekeraar thuis van alle noodzakelijke informatie te voorzien. En bewaar ook alle nota’s van behandelingen en medicijnen.