Waar heb ik recht op bij annulering van mijn vlucht?

Als uw vlucht wordt geannuleerd, heeft u mogelijk recht op een vergoeding. Welke passagiers hiervoor in aanmerking komen en welke vergoeding dit is, leggen wij u hieronder uit.

Voor welke passagiers?
Of u mogelijk in aanmerking komt voor een vergoeding, is afhankelijk van uw luchtvaartmaatschappij. We onderscheiden twee situaties:

  • Uw luchtvaartmaatschappij is buiten de EU gevestigd: u kunt alleen aanspraak maken op een vergoeding als u vertrekt vanuit een EU-lidstaat. Vliegt u bijvoorbeeld met Japan Airlines vanaf Amsterdam naar Tokyo, dan kunt u wel aanspraak maken op een vergoeding. Vliegt u met Japan Airlines van Tokyo naar Amsterdam, dan niet.
  • Uw luchtvaartmaatschappij is in de EU gevestigd: u kunt aanspraak maken op een vergoeding. Of u nu vanuit een EU-lidstaat of vanuit een ander land vertrekt. Vliegt u in het bovenstaande voorbeeld met KLM van Tokyo naar Amsterdam, dan maakt u wel aanspraak op een vergoeding.

Welke vergoeding?
Als uw situatie aan de criteria voldoet, kunt u aanspraak maken op de volgende vergoeding.

  • Terugbetaling of een andere vlucht:
    • alternatieve vlucht bij eerstvolgende mogelijkheid of;
    • omboeking van het ticket naar een latere datum of;
    • vergoeding van het niet gebruikte deel van het ticket door de luchtvaartmaatschappij.
  • Verzorging:
    • maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd;
    • twee telefoongesprekken of fax- of emailberichten.
  • Financiële compensatie, variërend van 250 tot 600 euro.

Als uw vlucht pas de volgende dag vertrekt, heeft u ook recht op een slaapplaats voor één of meer nachten en vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats (in geval van een hotel).

Let op!
De luchtvaartmaatschappij hoeft u géén financiële vergoeding te geven als zij u tijdig op de hoogte stelt van de annulering of als er sprake is van overmacht. Er is sprake van overmacht bij abnormale en onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld een natuurramp. De luchtvaartmaatschappij moet de overmacht bewijzen. Let op: hoewel dit argument vaak door vliegtuigmaatschappijen wordt gebruikt, levert een technisch mankement in de regel geen overmacht op!

Direct advies nodig?

Binnen 3 minuten uw mogelijkheden in kaart met onze digitale hulp

  • - Beantwoord enkele vragen over uw situatie
  • - En ontvang per e-mail een advies met een stappenplan en praktische tips
  • - 24/7 beschikbaar

Start de digitale hulp