Waar heb ik recht op bij overboeking van mijn vlucht?

Als uw vlucht wordt overboekt, heeft u mogelijk recht op een vergoeding. Welke passagiers hiervoor in aanmerking komen en welke vergoeding dit is, leggen wij u hieronder uit.

Voor welke passagiers?
Of u mogelijk in aanmerking komt voor een vergoeding, is afhankelijk van uw luchtvaartmaatschappij. We onderscheiden twee situaties:

1. Uw luchtvaartmaatschappij is buiten de EU gevestigd: u kunt alleen aanspraak maken op een vergoeding als u vertrekt vanuit een EU-lidstaat. Vliegt u bijvoorbeeld met Japan Airlines vanaf Amsterdam naar Tokyo, dan kunt u wel aanspraak maken op een vergoeding. Vliegt u met Japan Airlines van Tokyo naar Amsterdam, dan niet.
2. Uw luchtvaartmaatschappij is in de EU gevestigd: u kunt aanspraak maken op een vergoeding. Of u nu vanuit een EU-lidstaat of vanuit een ander land vertrekt. Vliegt u in het bovenstaande voorbeeld met KLM van Tokyo naar Amsterdam, dan maakt u wel aanspraak op een vergoeding.

Welke vergoeding?
Als uw situatie aan de criteria voldoet, kunt u aanspraak maken op de volgende vergoeding.

  • Terugbetaling of een andere vlucht:
    - alternatieve vlucht bij eerstvolgende mogelijkheid of;
    - omboeking van het ticket naar een latere datum of;
    - vergoeding van het niet gebruikte deel van het ticket door de luchtvaartmaatschappij.
  • Verzorging:
    - maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd;
    - twee telefoongesprekken of fax- of emailberichten.
  • Financiële compensatie, variërend van 250 tot 600 euro.

Als uw vlucht pas de volgende dag vertrekt, heeft u ook recht op:

  • een slaapplaats voor één of meer nachten en vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats (in geval van een hotel).