DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

Juristen van juridisch dienstverlener DAS speelden vandaag, op Wereldalfabetiseringsdag, een nieuw escape-spel. Zo ervaarden ze zelf hoe het is om moeite te hebben met lezen, schrijven en rekenen. DAS en Stichting Lezen en Schrijven vragen hiermee aandacht voor laaggeletterdheid en starten een samenwerking. Het is belangrijk dat juristen bij DAS zich bewust worden van klanten die mogelijk laaggeletterd zijn. Ook maakt de juridisch dienstverlener met hulp van de Stichting Lezen en Schrijven haar brieven, brochures en teksten op de website begrijpelijker en toegankelijker.

Laaggeletterdheid

 

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook minder digitale vaardigheden om goed om te gaan met bijvoorbeeld een computer of een smartphone. Laaggeletterden vinden het moeilijker om formulieren in te vullen, een baan te vinden en grip op geldzaken te houden. Wie zijn post niet goed begrijpt of formulieren verkeerd invult, kan in de schulden terecht komen. Het kan voorkomen dat laaggeletterden, om welke reden dan ook, juridische hulp nodig hebben. Daarom is het belangrijk dat de informatie daarover in begrijpelijke taal geschreven is. DAS maakt juridische hulp graag toegankelijk voor iedereen en is al lange tijd bezig met dit thema. Met de samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven maakt DAS hierin een verdiepingsslag.

Samenwerking

Stap 1 is het nog bewuster maken van de 1.500 DAS-medewerkers van het belang van duidelijke taal én het leren herkennen van laaggeletterdheid. Er is samen met Stichting Lezen en Schrijven een e-learning ontwikkeld voor het herkennen van laaggeletterdheid. Daarnaast wil DAS medewerkers met trainingen helpen om aan de slag te gaan met begrijpelijke taal. Adviseurs van de stichting gaan met een redactieteam van DAS standaardbrieven en brochures hertalen naar een eenvoudiger taalniveau. Zodat deze begrijpelijker worden voor klanten. Ook zullen de circa 80 ‘taalcoaches’ van DAS - medewerkers van DAS die naast hun reguliere werkzaamheden ook taalcoach zijn voor collega’s – een training krijgen van de Stichting Lezen en Schrijven. De taalcoaches ondersteunen collega’s bij het schrijven van teksten in begrijpelijke taal. Stichting Lezen en Schrijven maakt bij deze trainingen gebruik van zogeheten ‘Taalambassadeurs’: (ex-)laaggeletterden. Op deze manier zorgen de Stichting Lezen en Schrijven én DAS ervoor dat de teksten aan blijven sluiten bij de doelgroep.

Geke van Velzen, directeur-bestuurder Stichting Lezen en Schrijven:

“Stichting Lezen en Schrijven vindt samenwerken met het bedrijfsleven enorm belangrijk. Het is één van de mogelijkheden om laaggeletterdheid in Nederland te verminderen en te voorkomen. Met de samenwerking met DAS kunnen we bij hun personeel en bij hun klanten het onderwerp laaggeletterdheid en het herkennen van de signalen bekender maken. We gaan voor een lange, succesvolle samenwerking.”

Hanneke Jukema, CEO DAS:

“Juridische taal is ingewikkeld, dat realiseren we ons bij DAS maar al te goed. Als juridisch dienstverlener willen we het recht voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk maken. DAS maakt zich al lang hard voor begrijpelijke taal en is er voor iedereen die geen juridisch spreekt. Daarom hebben we ook gekozen voor een samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven. Want een juridisch conflict is al ingewikkeld genoeg, dan moet je ook nog niet eens je hoofd breken over een ingewikkelde en onleesbare tekst.”

 

Woordvoering