Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Veel klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in het laatste kwartaal van 2021 verwikkeld in een geschil met hun aannemer. Meer dan 1.800 klanten hadden een geschil met hun aannemer over de bouw of verbouwing van hun woning. In het derde kwartaal waren dat er ruim 1000. Het aantal conflicten tussen aannemers en huiseigenaren is ten opzichte van 2020 verdubbeld. In 2020 waren het ruim 2000 zaken en in 2021 ruim 4000.

Christa Verploeg, jurist en mediator bij DAS, wijst de krapte op de woningmarkt als één van de oorzaken aan. ‘Steeds meer mensen besluiten om hun huis op te knappen of te verbouwen, omdat de huizenprijzen sterk zijn gestegen. Wel zijn zij toe aan een ‘volgende stap’, dus gaan ze met hun eigen woning aan de slag. Dat zorgt voor een grotere vraag naar aannemers. En die vraag leidt tot meer werk- en tijdsdruk bij de aannemers’.

Geen goede afspraken

‘Veel geschillen met aannemers worden veroorzaakt omdat afspraken niet goed worden vastgelegd’, merkt Verploeg van DAS op. ‘Zorg er dus voor dat je een overeenkomst sluit waaruit duidelijk blijkt welke werkzaamheden verricht moeten worden. Spreek een termijn van oplevering af en maak afspraken over de betaling. Maak ook afspraken over garantie. En je kunt afspreken dat bij een conflict eerst een onafhankelijke partij bemiddelt in plaats van direct een juridische strijd aan te gaan’.

‘Overigens gebeurt het ook regelmatig dat aannemers geen geld krijgen voor het werk dat ze doen. Dus ook voor aannemers geldt: zet dingen op papier’, geeft Verploeg nog aan.

Beluister ook onze podcast over dit onderwerp.
Woordvoering