Aanmaningsbrief versturen

Een aanmaningsbrief is een brief die u stuurt voordat u incassokosten in rekening mag brengen. In deze brief geeft u de de hoogte van incassokosten aan als de klant niet betaalt.

Stuur eerst een herinnering

Wij adviseren u om vooral in contact te blijven met uw relaties. Direct een brief versturen met een opslag draagt niet bij aan een prettige samenwerking. Een herinneringsbrief met het verzoek om een openstaande rekening te betalen of een telefoontje doet dat wel. Het biedt u tegelijk de mogelijkheid om de oorzaak van eventuele problemen te achterhalen en die samen op te lossen.

Richtlijnen aanmaningsbrief

Het is belangrijk dat de aanmaningsbrief voldoet aan de richtlijnen voor aanmaningen:

  • Geef de klant na ontvangst van de brief 14 dagen om alsnog kosteloos te betalen.
  • Vermeld welk bedrag aan incassokosten u in rekening brengt als de klant niet betaalt.
  • Rekent u minder dan de maximale incassovergoeding volgens de Wet Incassokosten? Vermeld die wettelijk toegestane maximum incassokosten dan wel.
  • Schakelt u een derde in om de vordering voor u te innen en bent u niet btw-plichtig? Geef dan aan dat u de btw niet kan verrekenen en de incassokosten daarom met het btw-percentage hebt verhoogd.
Let op ’14 dagen termijn’ in de aanmaning

De ‘14 dagen-termijn’ gaat volgens de uitspraak van de Hoge Raad in op de dag nadat de brief bij de klant is bezorgd. Voor de verzending van de brief wordt ook 1 dag gerekend. De volgende formuleringen zijn goedgekeurd door de Hoge Raad:

  • "binnen 14 dagen vanaf de dag nadat deze brief bij u is bezorgd."
  • "binnen 15 dagen nadat deze brief bij u is bezorgd."

Wanneer is een aanmaning verplicht?

Een aanmaningsbrief sturen is verplicht als de klant een consument is. Dit is ter bescherming van de consument. Bij ondernemers is een aanmaning niet verplicht.

Aanmaning uit naam van DAS sturen

Wilt u een aanmaning uit naam van DAS sturen? Bekijk dan de mogelijkheden.