Thema

Bedrijf starten

Zoeken

Checklist webwinkel starten

Altijd al gedroomd van een eigen winkel? Als dat niet direct haalbaar is, dan is voor veel startende ondernemers een webwinkel een goed alternatief. Wat er allemaal komt kijken bij het oprichten van een betrouwbare webwinkel, leest u in onderstaande checklist.

1. Opstellen van algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn van onmisbaar belang voor uw onderneming. Het is niet alleen belangrijk dát u duidelijke algemene voorwaarden heeft, maar ook dat u uw klanten laat weten dat u algemene voorwaarden gebruikt. Lees meer over algemene voorwaarden.
 
2. Voldoen aan de informatieplicht  
Als eigenaar van een webwinkel heeft u een informatieplicht. Die informatieplicht is breed: zo gaat het om informatie over de producten die u verkoopt, de bijbehorende prijs, hoe de producten betaald en geleverd worden en binnen welke termijn uw klanten de producten kunnen terugsturen.

  • Productinformatie
    U zult uw klanten informatie moeten geven over de producten of diensten die u verkoopt. Het gaat dan om informatie die de klant nodig heeft om te bepalen of hij het product koopt. Denk aan informatie over de belangrijkste kenmerken van het product, zoals het materiaal, de kleur en eventuele bijzondere reinigingsmethoden.
  • Prijsinformatie
    Wat kost een product en is de prijs inclusief of exclusief btw? Komen er bijvoorbeeld leveringskosten of andere kosten bij? Zorg dat alle kosten voor de klant glashelder zijn.
  • Bestelproces
    Zorg voor een goed en helder bestelproces en leg de klant op uw website uit hoe het werkt.
  • Betaling en levering van de producten
    Hoe kan een product betaald worden? En hoe komt het product bij de klant? Moet een klant het product komen halen of krijgt hij zijn product thuisbezorgd? En binnen welke termijn kan de klant het product verwachten? Zorg voor duidelijke informatie. Als u geen termijn voor het leveren van de producten vermeldt, moet u het product binnen 30 dagen leveren.
  • Bedenktijd & terugbetalen aankoopbedrag
    In de meeste gevallen moet u de klant de mogelijkheid bieden om te ruilen. Immers, een particuliere klant heeft bij een online aankoop veertien dagen bedenktijd. Binnen die termijn kan een klant een product terugsturen. De bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van het product. Bij het afsluiten van een dienst (telefonie, internet, stroom, enzovoort) geldt dat de termijn ingaat op het moment dat het contract is gesloten. De volgende producten en diensten mogen niet geretourneerd worden.
  • Producten waarvan de verzegeling verbroken is, zoals cd’s, dvd’s en dergelijke.
  • Maatwerk of producten met een duidelijk persoonlijk karakter zoals medicijnen of een maatpak.
  • Tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften, kranten en concertkaartjes.
  • Producten die snel bederven of verouderen.
  • Weddenschappen en loterijen.
  • Via internet geboekte vakanties.
  • Diensten waarbij de klant zelf toestemming heeft gegeven om alvast met de uitvoering van de dienst te beginnen.

Koper vergeten te informeren
Als u nalaat de koper te informeren over het recht om het product te retourneren, wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot één jaar.

Terugbetalen aankoopbedrag
Is het product tijdig teruggestuurd? Dan heeft een klant recht op teruggave van het aankoopbedrag. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen veertien dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugbetalen.

3. Versturen van een ontvangstbevestiging
Als uw klant een bestelling heeft geplaatst en daarmee het bestelproces heeft afgerond, stuurt u hem het beste nog een ontvangstbevestiging. Zet hierin nog even duidelijk de volgende gegevens op een rij: informatie over de bestelling, de levering en de bedenktijd en de contactgegevens van uw webwinkel.

4. Informeren over cookies
Als u het surfgedrag van de bezoekers van uw webwinkel wilt vastleggen, dan is de kans groot dat u gebruik wilt maken van cookies. Cookies zijn bestanden met informatie (bijvoorbeeld over het klikgedrag van de bezoeker) die op de computer van de bezoeker worden opgeslagen. Hiervoor gelden regels. Zo bent u verplicht om de bezoeker over het gebruik van cookies te informeren. En dat niet alleen: u zult de bezoeker ook om toestemming moeten vragen. Alleen na toestemming mag u de cookies plaatsen.
   
5. Aansluiten bij een keurmerk 
Wilt u een betrouwbare webwinkel runnen? Dan is het raadzaam om bij een betrouwbaar keurmerk aangesloten te zijn. Een betrouwbaar keurmerk is in ieder geval Thuiswinkel Waarborg. Als lid van dit keurmerk laat u zien dat u regels heeft opgesteld om de consument te beschermen. Bent u aangesloten bij een keurmerk? Vermeld het logo van het keurmerk op uw website en laat dit logo doorlinken naar de pagina van het keurmerk. Ook is het een pre als uw webwinkel is aangesloten bij een brancheorganisatie die de klachtenbehandeling heeft ondergebracht bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. Hiermee geeft u uw klanten de mogelijkheid om een eventueel geschil waar u samen niet uitkomt voor te leggen aan deze geschillencommissie.