De er­va­rin­gen van Voogd & Voogd

Voogd & Voogd

Bij DAS Incasso Rotterdam prijzen we ons gelukkig met veel tevreden klanten. Een daarvan is Voogd & Voogd Verzekeringen, een indrukwekkende organisatie met twee vestigingen en ruim 250 medewerkers. We spraken Arjan Stuijt, Teamleider Financiën van Voogd & Voogd over zijn ervaringen met DIR.

"Wij ervaren het contact als zeer positief"

Lees het interview

Allereerst, kun je kort jullie bedrijf omschrijven?
“We zijn een hoogwaardige en innovatieve dienstverlener die landelijk opereert. We streven ernaar om onze klanten gemakkelijk, snel en persoonlijk te helpen bij het waarborgen van een financieel zorgeloze toekomst. Wij vormen de logistieke en commerciële schakel tussen professionele bemiddelaars en de meeste vooraanstaande verzekeraars. Daarbij zijn we een gevolmachtigd bedrijf en gespecialiseerd in schadeverzekeringen.”

Hebben we het goed begrepen dat jullie al heel wat meer jubilea dan ons hebben gevierd?
“Jazeker. We hebben een mooie historie. In 1909 startten we als eenmanskantoor op Goeree-Overflakkee, toen nog als 'De Voogd's Assurantiekantoor'. In de tweede helft van de vorige eeuw konden we een voorsprong nemen door eerder dan wie ook in de verzekeringsbranche het belang in te zien van kantoor- en procesautomatisering. Inmiddels bestuurt de vierde generatie De Voogd het bedrijf.”

Hoe kwam de samenwerking met DAS Incasso Rotterdam tot stand?
“We traden al jaren op als gevolmachtigde van DAS Rechtsbijstand N.V. Op zeker moment kwam jullie dienstverlening ter sprake. In de verkenning die volgde, zagen we al snel de meerwaarde van jullie expertise in het minnelijke- en gerechtelijke incassotraject voor premievorderingen, eigen risico’s en regreszaken.”

Op welk vlak profiteren jullie vooral van onze diensten?
“De samenwerking heeft geleid tot een substantiële verlaging van ons debiteurensaldo. Belangrijk is ook het signaal naar onze klanten. Zij weten dat premies, eigen risico’s en regreszaken incl. buitengerechtelijke kosten betaald dienen te worden.”

Wat zou je zeggen als een ander bedrijf zou informeren naar je ervaringen met DAS Incasso Rotterdam?
“Ik zou zeggen dat DAS Incasso Rotterdam een erg prettig bedrijf is om mee samen te werken. Van de informatievoorziening tot de deskundigheid en het persoonlijke contact: wij ervaren het contact als zeer positief. Ik zou jullie dan ook van harte aanbevelen.”

Bedankt voor dit gesprek.
“Graag gedaan. En van harte met jullie jubileum.”

Pi­o­nie­ren op een rood ta­pijt

Irma Frasca

Terugblik op de start van het bedrijf

Pffff, die 12,5 jaar zijn voorbij gevlogen. Ik kan mij nog goed herinneren dat Paul Nugteren mij vertelde dat hij met Hans Juffermans een incassobureau wilde gaan opzetten. Of ik interesse had om het bedrijf mee op te bouwen. Beide heren waren oud-collega’s en ik had het volste vertrouwen in hun plannen. Ik zei dan ook meteen ja. Thuis verklaarden ze me voor gek: we hadden net een huis gekocht en nu ging ik werken bij een bedrijf dat alleen nog maar op papier bestond.

Lees het hele artikel

De eerste werkdag zal ik nooit vergeten. Het was 1 maart 2004 en we hadden om 10.00 uur afgesproken bij Dudok. Jacob Dienske was ook van de partij. Hij zou de IT voor rekening nemen. Met z'n vieren hebben we met Rotterdamse appeltaart de start van ons incassobureau gevierd. Daarna gauw naar het WTC. Hier belandden we voor een rode deur en met daarnaast een bordje: The Receivables Management Company. Gaaf! En toen ging de deur open en was rode vloerbedekking het enige wat er te zien was. Verder helemaal niets. Gelukkig werden diezelfde dozen van Ikea geleverd. Met zijn allen hebben we bureaus, stoelen en kasten in elkaar gezet. Ook hebben Jacob en ik die middag onze contracten ondertekend. Jacob tekende net iets sneller, dus hij werd werknemer nummer 1 en ik 2. We kunnen er nu nog om lachen.

De dagen erna begon het pionieren. Het lijkt nu allemaal zo vanzelfsprekend. Een werkend incassosysteem, klanten, vorderingen incasseren, brieven versturen, noem maar op. Maar als je met niks begint, besef je pas hoeveel werk het is om van niets iets te maken. Onze eerste klant was een klein bedrijf met vorderingen voor de stalling van caravans. Voor we gingen bellen, oefenden we eerst op het uitspreken van de bedrijfsnaam. Probeer maar eens snel en zonder fouten The Receivables Management Company uit te spreken. Toen de eerste betaling binnen kwam, hebben we dit uitvoerig gevierd met prosecco en gebak. Daarna ging het snel. Zeker nadat we een verzekeringsmaatschappij zover wisten te krijgen om met ons in zee te gaan.

Het pionieren kwam ook al snel weer tot een einde. Al na drie jaar kwamen we bij DAS in beeld. Dat vonden we een hele eer, want dat betekende dat we op de goede weg waren. Nadat we in 2008 verder gingen onder de naam van DAS, groeide het bedrijf verder. Helaas sinds vorig jaar zonder de oprichter van het bedrijf, Paul Nugteren.

Incassosysteem opzetten, brieven printen, duizenden brieven per dag handmatig inpakken, data entry typiste, incassomedewerker, juridisch medewerker, noem maar op. Je kan het niet bedenken of ik heb de werkzaamheden uitgevoerd. Tegenwoordig ben ik manager operations consumenten incassoverzekeringen en zakelijke incasso. Een geweldige uitdagende baan waarin ik leuke, hardwerkende collega's om mee heen heb. Ik ben trots op de prestaties van mijn teams. Steeds weer komen ze met vernieuwingen om de kwaliteit te vergroten en het verschil te maken in de markt.

Wat in de snel veranderende incassowereld helpt, is dat we als DAS alles in huis hebben. En we zullen meegaan in de digitalisering van onze dienstverlening, maar het ouderwetse bellen zal niet verdwijnen. Debiteuren vinden een klankbord toch prettig. Iemand waar ze hun verhaal bij kwijt kunnen. Dat maakt de incassowereld ook mooi: dat je iemand kunt helpen om een probleem op te lossen of kunt voorkomen dat er geldproblemen ontstaan. Ik ben dan ook dankbaar dat ik destijds de kans van Paul heb gekregen om te laten zien wat ik in mijn mars heb. En ik hoop nog vele jaren mijn bijdrage aan het succes van DAS te mogen leveren.

Irma Frasca – Operationeel Manager Consumenten Incasso

Cre­dit­ma­na­ge­ment en de weg naar vol­was­sen­heid

Jos-Pieter Baardse
Het is een bijzondere maand voor DAS Incasso Rotterdam: we vieren ons 12,5-jarig bestaan. Een mooie aanleiding om op deze plek eens terug te blikken op én vooruit te kijken naar de ontwikkelingen binnen ons vakgebied: creditmanagement. Lees het hele artikel

Briefjes en telefoontjes
We beginnen in 2004. Dit lijkt kortgeleden, maar de situatie was toen totaal anders dan tegenwoordig. Partijen die toen actief waren, benaderden alle debiteuren op dezelfde wijze: ze stuurden briefjes en pleegden handmatige telefoontjes. En dat terwijl er toch al bijna 15 miljoen mobiele aansluitingen waren.

Volwassen
We zijn dus van ver gekomen. De vernieuwingen begonnen met het SMS-en van debiteuren. In 2005 volgde iDeal en in 2008 kwam WhatsApp. Vanaf toen ging het echt hard, aangejaagd door de snelle ontwikkeling van smartphones en tablets. De mogelijkheden om debiteuren te benaderen én hun mogelijkheden bij het betalen groeiden sterk. Kort samengevat: creditmanagement werd volwassen.

Arsenaal
Met het groeien van de mogelijkheden, stegen ook de verwachtingen. Professionals aan de andere kant van de tafel daagden ons continu uit om het beter te doen. Inmiddels beschikken we als branche over een groot arsenaal aan middelen om debiteuren te benaderen en ze aan te zetten tot betaling. Denk aan predictive dialing, WhatsApp, Interactive Voice Response en links naar iDEAL via SMS of e-mail.

Kansen
Een ontwikkeling waar we nu middenin zitten, betreft het gebruik van zogeheten ‘big data’. Denk aan de inzet van debiteurendata en algoritmes die zoeken naar de beste manier om debiteuren te benaderen. Ook DAS Incasso Rotterdam speelt volop in op de kansen die de techniek biedt. En dat is belangrijk: de afgelopen jaren hebben bewezen dat er alleen bestaansrecht is voor dienstverleners die adequaat inspelen op de continu veranderende omstandigheden. Alleen dan blijven ze waardevol.

Misstanden
Laten we eens naar de toekomst kijken. Mijn inschatting is dat de overheid bepalend kan worden in de ontwikkeling van de Nederlandse incassomarkt. De politiek kijkt steeds kritischer naar schulden in het algemeen en de inning ervan in het bijzonder. Deze dynamiek wordt aangewakkerd door recente onderzoeken die misstanden bij incassobureaus zichtbaar maken en die aantonen dat gerechtsdeurwaarders hun ambtshandelingen vaak onder de kostprijs aanbieden.

Vergunningsstelsel
Dit kan een aantal gevolgen hebben. Zo kan de politiek besluiten een vergunningsstelsel in te voeren voor de incassobranche. Ook het beperken van de activiteiten van gerechtsdeurwaarders tot het verrichten van alleen ambtelijke handelingen is een optie, evenals de koers om alleen gespecialiseerde partijen toe te staan om incassokosten op te leggen. Mocht de wetgever tot een of meerdere van deze maatregelen besluiten, dan zal het creditmanagement landschap flink veranderen.

Stabiele koers
Het mag duidelijk zijn: we leven in interessante tijden. Tegelijkertijd verandert er voor DAS Incasso Rotterdam niet zoveel. Als onderdeel van moedermaatschappij DAS Legal Finance, de grootste creditmanagement familie van Nederland, varen wij een stabiele koers. Binnen deze familie plukken we bovendien de vruchten van innovatieve zusters op het gebied van minnelijke incasso, gerechtelijke incasso, outsourcing en data. Zij motiveren ons het steeds beter te doen.

Waardevol voor u
Zo kijken wij bij de viering van ons 12,5-jarig jubileum vooral vooruit. Want weet dit: wij blijven ons wendbaar, dienstverlenend en klantgericht opstellen, zodat we continu kunnen anticiperen op de veranderingen in de wereld om ons heen. Alles om ervoor te zorgen dat we waardevol blijven voor u.

Jos-Pieter Baardse

- - -

Over de schrijver
Jos-Pieter Baardse is sinds dit voorjaar vestigingsmanager bij DAS in Rotterdam. Hij heeft ruime ervaring met creditmanagement. Op deze plaats zal hij regelmatig zijn inzichten delen. Daarbij zal hij ook ingaan op de ontwikkelingen bij DAS Incasso Rotterdam.

Te­rug­blik­ken met Sil­via en An­ja

Silvia & Anja
In 12,5 jaar tijd doet een organisatie veel waardevolle ervaringen op. We legden Silvia de Nooij en Anja Bartelen, teamleden vanaf het prille begin, elk vier vragen voor over hun belevenissen binnen onze organisatie. Lees de interviews

Interview met Silvia de Nooij

Kun je de afgelopen 12,5 jaar kort beschrijven?
We begonnen met vijf medewerkers in een leeg kantoor. We zijn steeds wat groter gegroeid, tot het punt waarop we nu zitten: met 80 collega’s in een groot kantoor waar alles voorhanden is.

Wat heb jij zelf in die 12,5 jaar gedaan bij DIR?
Wat niet, haha! Incasso, outsourcing, debiteurenbeheer, administratie, ik heb zo’n beetje alles gedaan wat er binnen ons bedrijf te doen is. Alleen aan de verzekeringskant heb ik nooit gewerkt.

Wat was het hoogtepunt in al die jaren?
Dat onze club, the Receivables Management Company werd overgenomen door DAS. Het was een teken van erkenning – we werden gezien. Voor mij persoonlijk was het traject voor Marktplaats een hoogtepunt. Hier ben ik vanaf het allereerst moment bij betrokken geweest. Ik heb het zien groeien van 100 facturen per maand naar maandelijks 15.000 verstuurde facturen. We verzorgden toen de volledige facturatie en opvolging, inclusief het incasso- of gerechtelijke traject.

Hoe zie je de toekomst van het bedrijf voor je?
Ik denk dat de hele incassowereld grote veranderingen gaat meemaken. Wetgeving en automatisering bevinden zich in een stroomversnelling. Dat heeft natuurlijk ook invloed op DIR. We zullen mee moeten. Blijven veranderen, nog beter reageren op de individuele wensen van onze klanten. Ik vind het erg leuk om onderdeel te zijn van deze dynamiek.

- - -

Interview met Anja Bartelen

Kun je de afgelopen 12,5 jaar kort beschrijven?
Toen we startten als the Receivables Management Company was er geen nog geen klant te bekennen. De bureaus moesten nog in elkaar worden geschroefd en de telefoon ging amper over. Gelukkig was het snel gedaan met de rust. Als team hadden we weinig ervaring, maar we hebben de schouders eronder gezet. Nu zijn we waar we zijn, geweldig! We hebben altijd veel support gehad, eerst van de grondleggers van het bedrijf, later vanuit DAS, waar we sinds 2008 onderdeel van uitmaken. Met die stap ging er een wereld open, vol nieuwe kansen en ontwikkelingen.

Wat heb jij zelf in die 12,5 jaar gedaan bij DIR?
Ik begon als collector, zowel voor incasso als outsourcing. Ik had toen al 22 jaar ervaring en dacht gepokt en gemazeld te zijn, maar dat viel tegen. Gelukkig pikte ik het snel op. Daarna heb ik samen met Silvia het B2B-team vorm mogen geven. En tegenwoordig verzorg ik de intake bij het B2B/MKB-team. Tijdens het werk mag ik overigens graag rijmen en collega’s op de hak nemen. Wel altijd op een leuke manier natuurlijk. Kortom, ik ben met het bedrijf meegegroeid en hoop dat te blijven doen.

Wat was het hoogtepunt in al die jaren?
Dat vind ik een lastige, ik zou niet echt één moment kunnen noemen. Wat ik mooi vind aan DIR, is het wij-gevoel dat er heerst. Binnen de club heb ik echt een familiegevoel. En als Brabantse spreekt de Rotterdamse mentaliteit mij ook zeer aan, hard werken met veel ruimte voor humor.

Hoe zie je de toekomst van het bedrijf voor je?
DAS kan een totaalpakket leveren, met name voor het MKB. Die weg zijn we al ingeslagen, maar we zijn er nog niet. We moeten dus hard blijven werken, en vooral: goed blijven luisteren naar onze klanten, extern én intern. Daarbij: mensen verwachten tegenwoordig steeds meer van hun rechtsbijstand- en incassopartner, zeker van een gevestigde naam als DAS. Daarom moeten we ook duidelijk blijven communiceren. Zodat onze klanten weten waar ze op mogen rekenen.