Aan het woord: Kees Tuijp
Kees Tuijp
Directeur Molenaar en Zwarthoed Adviseurs
Voldaan leg ik mijn mes en vork naast elkaar op mijn bord. De zalm met tagliatelle had heerlijk gesmaakt. Aan de andere kant van de tafel zijn Ronnie Benschop en Marjolijn Bours nog bezig met de laatste restjes van hun lunch. Af en toe kijken ze wat om zich heen en genieten van het uitzicht op de jachthaven van Volendam. Voor mij is het uitzicht vanaf het terras ‘business as usual’. Door de reacties van mijn beide gasten besef je dan weer dat het hier toch wel bijzonder is.
Lees meer
"Mag ik je een vraag stellen?" zegt Ronnie vervolgens. "Zou je voor onze DAS Select-nieuwsbrief een blogverhaaltje willen schrijven? Dat zouden we hartstikke leuk vinden." Enigszins achteroverleunend in mijn stoel, met een volle maag en de zon op mijn gezicht denk ik: ‘Dat lijkt me geen enkel probleem’. Ik heb wel vaker een blog geschreven, en dat lukt me dit keer vast ook wel. Een paar uur later zit je dan weer in het airco gekoelde en door led-lampen verlichte kantoor. Rechtop op je bureaustoel starend naar een scherm met een groot wit vlak en een knipperende cursor. Waar heb ik nu weer ja tegen gezegd...
Niet lang nadenken
Gelukkig heb ik wel een paar vragen van Ronnie gekregen. "Die kun je gebruiken als leidraad", had hij gezegd. Dat scheelt, dan hoef ik niet helemaal van nul af aan te beginnen. Wat was de reden om te starten met DAS Select, is de eerste vraag. Daar moet ik wel even over nadenken. "Omdat me dat gevraagd is", is het eerste wat me te binnen schiet. Dat is misschien wel erg kort door de bocht, denk ik dan. Er wordt mij immers wel meer gevraagd en ik zeg echt niet overal ja tegen. In mijn functie als directeur neem ik continu beslissingen. Sommige denk je lang over na, andere niet. Dit was er een van de laatste categorie. Wil je DAS Select-partner worden? We maken een analyse van jullie portefeuille, gaan vervolgens de adviseurs trainen en werken dan samen aan meer omzet. Daar hoef je niet lang over na te denken, toch?
"Wat heeft DAS Select je gebracht?", is de volgende vraag. Meer omzet, denk ik direct. Zo wordt het een kort verhaal. Is er niet meer, vraag ik me af. Is het echt alleen maar omzet? Gelukkig is er meer. Iets dat net zo belangrijk is als omzet: een relatie, partnership, een klik, noem het hoe je het wil. Ik heb soms het idee dat er alleen nog maar gekeken wordt naar de kosten. Prijs is wel een factor, maar persoonlijk geef ik meer om mensen. Als jij investeert in anderen, zullen zij investeren in jou, is mijn credo. Op de lange termijn levert dat het meeste rendement op. Ik heb dit met DAS gelukkig al kunnen ervaren toen ik voor een klant per abuis een dekking was vergeten aan te passen. Met tekst en uitleg en de inzet van Ronnie werd het voor de klant uiteindelijk prima opgelost.
Mijn tip: doseren
"Of ik nog tips heb voor andere DAS Select partners", is alweer de laatste vraag. Die heb ik wel. Doseren. Onze zakelijke adviseurs hadden na de training ieder een lijst met ongeveer vijftien relaties waar een rechtsbijstandverzekering interessant voor kon zijn. Voor deze adviseurs is rechtsbijstand een onderdeel uit het hele palet. Het werkt daarom niet om ze met vijftien offertes op zak de deur uit te sturen. Ik heb met DAS een afspraak gemaakt. Om de week komt er iemand van DAS bij ons op kantoor langs voor een korte bespreking met de adviseurs. Zij selecteren en bespreken dan een of twee klanten. Hier worden de offertes voor opgesteld, waar de adviseurs mee aan de slag gaan. Na twee weken is de volgende bespreking. De openstaande offertes worden besproken en de volgende klanten geselecteerd. Op deze manier bouw je een cyclus op die voor de adviseurs goed werkt en (in ons geval) een hoge productie oplevert. Iedereen blij.