Zakelijk conflict, wat nu?

Bij een zakelijk conflict liggen de belangen van bedrijven of zakelijk partners niet op één lijn. Soms kun je een zakelijk conflict niet voorkomen. Je kunt het wél altijd oplossen. Op deze pagina lees je hoe.

Hoe ontstaat een zakelijk conflict?

De meeste zakelijk conflicten ontstaan door:

  • onduidelijke (of gebrek aan) afspraken tussen personen en partijen;
  • slechte of niet-correct opgestelde algemene voorwaarden;
  • algemene voorwaarden die niet of te laat van toepassing zijn verklaard bij het sluiten van de overeenkomst;
  • algemene voorwaarden die niet (aantoonbaar) zijn overhandigd;
  • tegenvallende verwachtingen;
  • belangen van beide partijen die niet overeenkomen;
  • misverstanden bij levering.

Zakelijk conflict oplossen

Zoek altijd naar een passende oplossing voor je conflict. Dat is in veel situaties makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe zorg je ervoor dat je rationeel blijft wanneer de emoties hoog oplopen? Volg deze 4 stappen:

Stap 1: Maak een rationele afweging
Veel conflicten escaleren omdat je vanuit emotie vaak te snel handelt. Probeer er een nachtje over te slapen. Je kan dan een beter een rationele beslissing nemen.

Stap 2: Kijk naar mogelijkheden voor zakelijke mediation
Soms kom je er samen gewoon niet uit. Check dan je rechten en mogelijkheden bij een juridisch specialist. Dit kan vaak al bij een geschillencommissie of rechtsbijstandverzekering. Je kunt ook kijken naar de mogelijkheden voor
zakelijke mediation.

Stap 3: Blijf communiceren
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van je mogelijkheden en rechten. Daarnaast is communicatie van belang. Bedenk dat het redden van een langetermijnrelatie waardevoller is dan op korte termijn je gelijk halen. Luister goed en wees open en eerlijk naar elkaar. Houd het zakelijk en bepaal samen hoe jullie tot een oplossing kunnen komen.

Stap 4: Komen jullie er samen niet uit? Schakel hulp in
Worden jullie het na meerdere gesprekken niet eens over de oplossing? Dan is het aan te raden om hulp te zoeken.
Zakelijke mediation
of het betrekken van een onafhankelijke bemiddelaar zijn hier voorbeelden van. Ook kun je een juridisch specialist om advies vragen om het zakelijk conflict op een goede manier op te lossen.

Rechten bij een arbeidsconflict

Een voorbeeld van een zakelijk conflict is een arbeidsconflict. Dit is een conflict tussen een werkgever en een werknemer. In deze situatie heeft de werknemer een aantal rechten. Zo mag een werknemer niet ontslagen worden tijdens het conflict. De werkgever moet dit eerst bij de kantonrechter met een gegronde reden kunnen onderbouwen. Zelfs bij een gegronde reden is de werknemer echter niet verplicht om meteen de ontslagovereenkomst te tekenen.

Juridische hulp bij zakelijke conflicten

Heb je een zakelijk conflict en kom je er samen niet uit? Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat het conflict escaleert en de zakelijke relatie niet meer te redden is. Bij DAS staat een team juridisch specialisten dagelijks voor je klaar. Samen kijken we naar het zakelijk conflict om vervolgens een passend advies te geven. Bekijk hoe je er juridisch gezien voor staat of neem contact met ons voor een advies.

Heb je een vraag over je zakelijke conflict?

Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee. Ben je verzekerd? Stel dan hier je juridische vraag. Niet verzekerd? Geen probleem. Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 856. Dan kijken we samen hoe we je het best kunnen helpen.

Zo helpen we je

Zakelijke mediation

  • Vind een oplossing zonder tussenkomst van de rechter
  • Verloopt sneller en informeler dan een juridische procedure
  • Een mediationprocedure is goedkoper dan een juridische procedure
Gratis intake

Beoordeling van je situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandelen en bemiddelen

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
V.a. 1.069,-
1 van 3
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.