1 jaar AVG: waar staan ondernemers nu met hun privacybeleid?

25 mei 2019 zijn we een jaar verder. Dan geldt de nieuwe privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) precies een jaar. De AVG is voor alle ondernemers die persoonsgegevens verwerken. Heb jij een klantenbestand of een personeelsadministratie? Dan geldt de AVG dus ook voor jou. De AVG bepaalt wat je allemaal mag doen met persoonsgegevens en hoe je deze gegevens moet beschermen. Kortom: de wet legt op het gebied van privacy veel verantwoordelijkheid neer bij jou als ondernemer. Maar hebben ondernemers inmiddels alles op orde? En waar sta jij?

Verschillende meningen, verschillende behoeften

De AVG vraagt veel van ondernemers. Niet alleen financieel, maar het kost ook tijd om alles in te regelen. Ondernemers staan er verschillend tegenover en hebben verschillende behoeften. Om je een duidelijk beeld te geven heb ik de ondernemers in drie groepen verdeeld.

‘AVG proof’ blijven

Er is een groep ondernemers die tijdig actie heeft ondernomen of hulp heeft gevraagd om ‘AVG proof’ te worden. Dit zijn ondernemers die zich al voor het ingaan van de AVG op 25 mei 2018 bewust waren dat het om een wet gaat en dat zij daaraan moeten voldoen. Voor hen is het belangrijk om ‘AVG proof’ te blijven. De wetgeving gaat niet weg en wat er precies verwacht wordt, wordt steeds duidelijker. Van ondernemers wordt verwacht dat zij hierin meebewegen en waar nodig aanpassingen doen in hun privacybeleid. Deze ondernemers hebben nu de taak om te controleren of zij nog steeds ‘AVG proof’ zijn. In een jaar kan er namelijk veel veranderen binnen een onderneming.

AVG proof’ willen worden

Er zijn veel ondernemers die weten dat de wetgeving er is en ‘AVG proof’ willen worden, maar door gebrek aan tijd, kennis en financiën er nog niet aan toe zijn gekomen. De wil is er dus wel, maar eigenlijk hebben zij geen idee hoe zij dit moeten aanpakken. Zij willen dus wel actie ondernemen, maar hebben echt gerichte hulp nodig. Behoor jij als ondernemer tot deze groep en wil je weten wat je als eerste zou moeten doen? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

Onzin

Er is ook een groep ondernemers die de AVG en de wetgeving onzin vinden. Deze groep ondernemers wacht tot de eerste boetes bij het mkb vallen en nemen de AVG dan pas serieus. De AVG kan echter ook aanleiding zijn om inzicht te krijgen in de gegevens die je verwerkt en hoe je dat doet. Dit is commercieel interessant en geeft je de kans processen efficiënter in te richten. Bovendien worden consumenten zich steeds bewuster van hun privacy en heb je met een integer databeleid een stapje voor op je concurrent . Het biedt dus ook voordelen om de wet serieus te nemen. Mijn advies aan deze groep is: breng in beeld welke gegevens je op welke plek in je organisatie verwerkt. Zo weet je welke gegevens je hebt en hoe je die op een goede manier commercieel kunt inzetten.

Hulp nodig?

Tot welke groep hoor jij? En heb je hulp nodig  bij je privacybeleid ? We helpen je graag verder. Wil je zelf je privacydocumenten opstellen? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.