Beoordelingsgesprek: drie tips voor werknemers

Een negatieve beoordeling terwijl je zelf vindt dat je naar behoren presteert. Of je vindt de negatieve beoordeling niet terecht omdat er onhaalbare targets gesteld worden. Heb je daar al je energie en uren in gestoken. ‘Ik zal nog eens met voorstellen komen die ik tot in de avonduren heb zitten uitwerken. Krijg ik dit’. Een nieuwe leidinggevende die even lekker de boel komt opschudden en vindt dat je wel een tandje harder kunt of het anders moet doen. ‘Pffff……hoe kan die mij nu beoordelen, al na een maand’? Het zijn allemaal geluiden die ik vaker terug hoor. Het is daarom verstandig om je altijd goed voor te bereiden op een beoordelingsgesprek. Daarom geef ik je wat praktische tips.

Tips

  1. Neem kritiek serieus en reageer daar vooral schriftelijk en zakelijk op. Schuif de schuld dus niet meteen in de schoenen van je nieuwe chef. Stip neutraal de gewijzigde omstandigheden aan en geef aan dat je je wilt inzetten en samen op zoek wilt naar een oplossing. Biedt aan om een cursus of scholing te volgen bijvoorbeeld.
  1. Ga het gesprek open in, en bereid je goed voor. Wat vind je zelf wat goed of minder goed gaat. Ook als je uitstekend functioneert kan je wensen hebben voor een cursus of andere opleiding. Stel je open voor kritiek. Maar, houd je ogen open. Ben jij ineens de enige die op gesprek moet komen, vraag dan eens langs je neus weg wanneer collega ‘Klaas’ aan de beurt is.
  1. Het is niet verstandig om met je vuist op tafel te slaan. Of erger nog, in het gezicht. Agressief reageren is geen goed plan, ook al ben je nog zo boos. Leg rustig uit waarom jij het er niet mee eens bent en laat dat vastleggen in je personeelsdossier. Je frustratie kun je beter in de sportschool kwijt.

Suzanne Mollee, jurist bij Flexx van DAS

Ook een vraag over je beoordelingsgesprek? Bel dan met onze Adviesdesk of kijk op das.nl. Officiële waarschuwing gehad? Dit is goed om te weten.