Een eigen zaak: het belang van algemene voorwaarden

‘Weet jij iets van algemene voorwaarden?’, vraagt Sanne* gehaast. ‘Ik ben net bij de Kamer van Koophandel geweest voor de inschrijving en ik zag in een brochure iets over algemene voorwaarden staan. Zijn algemene voorwaarden tegenwoordig soms verplicht?’

Sanne is net gestart met haar eigen zaak in kinderkleding. Het was na de geboorte van haar eerste zoon haar ultieme droom geworden om voor zichzelf te beginnen. Door een financiële meevaller had ze kort geleden eindelijk het lef gehad om haar vaste baan in het ziekenhuis op te zeggen.

Niet verplicht

Het hanteren van algemene voorwaarden is niet verplicht, leg ik Sanne uit. Echter, het is bijna ondenkbaar en zelfs onverstandig om tegenwoordig als ondernemer geen algemene voorwaarden te hanteren. Als je een eigen bedrijf hebt, krijg je, hoe dan ook, te maken met overeenkomsten. Denk aan contracten met leveranciers en afnemers waarin je de onderlinge afspraken vastlegt. Als je alle zaken over de wijze van betaling, garantie, de bedenktermijn of de klachtafhandeling in ieder contract apart moet opnemen, wordt het een onnodig grote administratieve klus. Door gebruik te maken van schriftelijke standaard regels, algemene voorwaarden, kun je jezelf veel werk besparen en verklein je het risico voor jou als ondernemer. Denk aan het (gedeeltelijk) uitsluiten van aansprakelijkheid en bepalingen over betalingsvoorwaarden.

Opstellen

Veel bedrijfstakken hebben al standaard algemene voorwaarden ontworpen, bijvoorbeeld de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). Wanneer je lid bent van deze brancheorganisatie kun je hiervan gebruikmaken. Ben je niet aangesloten bij een branchevereniging dan raad ik je aan de voorwaarden door een jurist te laten opstellen. Op deze manier zijn de algemene voorwaarden toegespitst op jouw specifieke wensen, situatie en bedrijfsvoering. Een andere mogelijkheid is om de algemene voorwaarden van andere bedrijven ‘over te nemen’. Echter, ook dan is het verstandig om deze te laten controleren door een jurist die op de hoogte is van de huidige wet- en regelgeving.

Niet opnemen 

Zaken die de kern van de prestatie aangeven, zoals bijvoorbeeld welk product of dienst er wordt geleverd, de prijs daarvan of de duur van de overeenkomst, mogen niet in de algemene voorwaarden worden opgenomen. Daarnaast heeft de wetgever een opsomming gegeven van bepalingen, de zogenoemde zwarte en grijze lijst, die veelal onredelijk zijn.  Het gaat dan om overeenkomsten die je met consumenten sluit, en niet met ondernemers.

Open huis

Omdat er veel zaken zijn waar je op moet letten bij het opstellen van je eigen set algemene voorwaarden, kan ik mij voorstellen dat je er veel vragen over hebt.
Anke Linssen, jurist DAS Roermond

*naam is gefingeerd