Garantieregeling: reizigers beter beschermd per 1 juli 2018

Garantieregeling

GarantieregelingPer 1 juli 2018 zijn de Europese regels voor reizigers die te maken hebben met een faillissement van een reisorganisatie uitgebreid. Tot 1 juli konden alleen reizigers die een pakketreis hadden geboekt een beroep doen op Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Vanaf 1 juli 2018 kunnen ook reizigers die hun reis zelf hebben samengesteld een beroep doen op de SGR. In reistermen heet dat gekoppelde reisarrangementen. De nieuwe regels gelden voor reizen die op of na 1 juli 2018 zijn geboekt.

Verbeterde garantieregeling

Ik vind het een goede zet dat de reiziger  beter wordt beschermd tegen faillissement van de reisaanbieders. Veel meer van deze tijd waarin mensen via internet steeds vaker hun eigen reis uitstippelen en samenstellen. Voorheen kon je enkel een beroep doen op de garantieregeling als je een pakketreis had geboekt. De reiziger die zelf een samengestelde reis had geboekt, kon niet terugvallen op een garantieregeling bij faillissement van bijvoorbeeld de vervoerder of hotel.

Verschil pakketreis en gekoppeld reisarrangement

Een pakketreis is een reis waarbij vervoer, accommodatie en eventuele excursies door een en dezelfde reisorganisatie wordt verkocht. Bij een gekoppeld reisarrangement boek je tenminste twee verschillende reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie, maar deze diensten hoeven niet door dezelfde reisorganisatie te worden aangeboden. Wel moet het bij dezelfde reisaanbieder worden geboekt. Dat zal vaak een reisbureau of een online aanbieder zijn. Bij een reisdienst moet je denken aan:

  • vervoer, bijvoorbeeld een vlucht of treinreis;
  • een huurauto of ander voertuig dat je huurt;
  • verblijf, bijvoorbeeld een appartement of hotel;
  • een toeristische bezoek zoals een bezoek aan een attractiepark of deelname aan een jeepsafari. De waarde hiervan moet minstens 25% van het totale bedrag zijn van de prijs van het gekoppelde reisarrangement.

Voor deze twee reisdiensten sluit je aparte overeenkomsten bij dezelfde bemiddelaar.

Kortom: bij een gekoppeld reisarrangement kun je per 1 juli 2018 terugvallen op de garantieregeling die geldt voor de reisaanbieder met wie je de eerste overeenkomst sluit. Stel: je boekt een vlucht naar Spanje en je boekt  ook een hotel bij hetzelfde reisbureau. Het hotel gaat failliet. De garantieregeling houdt dan in dat je nu wel een vervangend hotel krijgt. Dat zou eerder niet zo geweest zijn, omdat er sprake is van twee losse boekingen en niet van een pakketreis.

Sander van Dijk, jurist