Gesnapt op Facebook

Je hebt een goed lopend restaurant. Het is druk en gezellig. Opeens zie je een lege tafel. De gasten zijn weg, maar de rekening staat nog open in het kassasysteem. Je eerste gedachte is natuurlijk dat je bent vergeten de nota uit het betalingssysteem te halen. Maar al snel blijkt dat er helemaal niet is afgerekend. Op de beveiligingscamera staan heel duidelijke beelden van het gezelschap dat op jouw rekening heeft gegeten. Je besluit de beelden te delen op je Facebookpagina en een waarschuwing te plaatsen over het wangedrag van deze persoon. Maar mag dat eigenlijk wel?

Portretrecht

Foto’s die niet in opdracht zijn gemaakt en waarop mensen zichtbaar en herkenbaar zijn, mogen worden gepubliceerd. Er is wel een grote tenzij: als het redelijk belang van de afgebeelde persoon wordt geschaad, dan is publicatie niet toegestaan. Onder redelijk belang moet je denken aan schending van privacy. Bijvoorbeeld iemand die duidelijk herkenbaar aangeschoten over de weg zwalkt.

Privacy

De foto van het niet betalende gezelschap mag dus niet gepubliceerd worden. Niet in de krant, niet op de Facebookpagina van het restaurant, niet op andere social mediakanalen. Toch lees en zie je regelmatig ’opsporingsberichten’ van winkeliers die bestolen zijn en daarbij beelden plaatsen van de daders. Dat mag dus ook niet.

Schadevergoeding

De niet betalende eters kunnen je aanspreken vanwege de publicatie van hun foto. Je hebt daarmee onrechtmatig gehandeld. Nu denk ik niet dat de eters snel verhaal zullen halen, want daarmee geven ze zichzelf bloot. Kunnen ze alsnog de rekening betalen. Maar stel jij of je medewerkers zijn wel vergeten de rekening uit het betalingssysteem te halen. Er was dus netjes betaald en zelfs een fooi gegeven. De klant zal dan zeker nog een keer terugkomen en verhaal halen. Dan zal je met een oplossing moeten komen om een rechtszaak te voorkomen. Jouw actie was onrechtmatig en je zal de schade die men heeft geleden moeten vergoeden.

Redelijk

De omvang van de schadevergoeding wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren. Denk aan het bereik van het bericht, de inhoud van de tekst en hoe erg de belangen van de betrokken personen zijn  geschonden. Heel abstract allemaal en dat maakt het ook lastig om vooraf aan te geven wat een redelijke schadevergoeding is. Denk in ieder geval goed na voordat je een foto plaatst op social media.

Anke Linssen, jurist DAS Roermond

Meer weten over privacy? Lees op onze site meer over gebruik van foto’s en cameratoezicht.

Reacties (1)

  • Bas |

    Moet je niet kunnen aantonen wat de daadwerkelijk geleden schade is?