Internetoplichting: je geld terug krijgen moet makkelijker kunnen

Stel: je koopt een mooi horloge, step, concertkaartje of wat dan ook via, bijvoorbeeld, Marktplaats. Nadat je het geld netjes hebt overgemaakt aan de verkoper, wacht je in spanning af tot de postbode het pakketje komt bezorgen. Na een paar dagen krijg je al een beetje een ongemakkelijk gevoel. ‘Zou het pakketje nog wel komen?’Je mailt of belt nog een keer met de verkoper en die stelt je gerust. ‘Maak je niet druk, het pakketje is onderweg!’. Na een week is er nog steeds geen pakketje. Je belt nog een keer met de verkoper. Geen gehoor. Voicemail ingesproken. Dag later nog een keer proberen. Weer geen gehoor, weer voicemail. En zo gaat het een paar dagen. Uiteindelijk besef je dat het pakketje niet meer gaat komen en dat je bent opgelicht.

Rekeningnummer

Wat nu? Je gaat kijken of je via google de verkoper kan vinden. Hmmm, de naam ‘De Vries’ komt wel erg vaak voor. De advertenties zijn ook van Marktplaats verdwenen. Het enige wat je hebt is het rekeningnummer. Je belt je bank om te vragen of zij iets kunnen betekenen. De bank stuurt je door naar de politie. Je doet online aangifte van internetoplichting en je vraagt de politie om de naam en adresgegevens van de rekeninghouder. Maar die krijg je niet. ‘Hangende het onderzoek kunnen we niets voor u doen. Misschien is er over een half jaar meer duidelijkheid’, laat de politieagent nog hoopvol weten.

Van het kastje naar de muur

Je belt tenslotte de bank van de verkoper en legt het hele verhaal uit. Je geeft aan dat de politie de naam en adresgegevens niet wil geven en je vraagt de naam en adresgegevens van de rekeninghouder op bij de bank. Die geeft de gegevens niet en verwijst weer naar de politie. Je wordt van het bekende kastje naar de muur gestuurd.

Dreiging

In mijn praktijk merk ik dat in dergelijke situaties het vaak alleen lukt om de naam en adresgegevens te verkrijgen door te dreigen met een kort geding. Dan komt er eindelijk iets van informatie los. Helaas is dan al veel kostbare tijd verloren gegaan en is het de vraag of de rekeninghouder nog niet gevlogen is.

Onbegrijpelijk

De bank beschermt in deze situaties de oplichter ten opzichte van het slachtoffer. Ik vind dat onbegrijpelijk. Helemaal als je het vergelijkt met de situatie waarin je een fout hebt gemaakt met het overboeken van geld. In plaats van een 1 heb je ergens een 2 gebruikt en het rekeningnummer is niet van je aannemer die je nog moest betalen, maar van heel iemand anders. Wat gebeurt er dan? Moet je dan ook aangifte doen? Nee, want het is geen strafbaar feit, het is je eigen fout. Maar wat dan? Je belt je eigen bank en warempel, zij gaan het voor je oppakken.

Verstrekken gegevens

De bank schrijft netjes de rekeninghouder aan die het bedrag heeft ontvangen en verzoekt om het bedrag terug te betalen. Doen ze dat niet binnen bepaalde tijd, dan krijg je netjes een brief van de bank met de naam en adresgegevens van de rekeninghouder. Zomaar, zonder te vragen. Het is dan ook onbegrijpelijk, en in mijn ogen niet terecht, dat een bank wél medewerking verleent aan het verstrekken van naam en adresgegevens van iemand die ongevraagd geld op zijn rekening heeft gekregen, maar de naam en adresgegevens van een oplichter, die willens en wetens mensen heeft benadeeld, niet verstrekt.

Dennis Heemstra, jurist bij DAS

Tips om veilig te betalen bij online aankopen vind je op onze site.

Problemen bij een online aankoop en direct hulp nodig zonder dat je verzekerd bent? Kijk voor juridische hulp en veelgestelde vragen op Flexx van DAS.