Mediation helpt bij ruzie over woonboerderij met gebreken

Problemen vloer

‘Wat komt er nog meer?’ vroegen *Monica* en *Michel, kopers van een oude woonboerderij met zwembad, zich af. *Jacqueline en *Stephan, verkopers van deze boerderij, dachten er net zo over. Beide stellen vertelden mij in het gesprek, voorafgaande aan de mediation, over de tijd nadat de woning was verkocht aan Monica en Michel.

Zo vertelden Monica en Michel dat ze na de koop allerlei gebreken ontdekten: de motor van het zwembad was stuk, de kelder stond blank, de hot tub en airco lekten. ‘Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom vertellen ze niet gewoon dat er zaken stuk zijn?’, vertelde Monica. Jacqueline en Stephan gaven aan dat ze altijd met plezier in de woning hadden gewoond. ‘We hebben nooit te kampen gehad met de gebreken die worden opgesomd. Hoeveel komt er nog?’

Verzwegen

Als mediator zat ik met ze aan tafel en ze waren erg boos op elkaar. Heel erg boos. Monica en Michel hadden de indruk dat Stephan en Jacqueline bewust gebreken verzwegen, terwijl Stephan en Jacqueline het idee hadden dat het melden van gebreken voor Monica en Michel een poging was om op hun kosten de woonboerderij te verbouwen.

Ongeschikt

Wat ik ook probeerde, de boosheid ebde niet weg en stond iedere bereidheid naar elkaar toe te bewegen in de weg. ‘Ik stop ermee’ riep ik in een laatste poging. ‘Mediation is voor jullie niet de geschikte manier om tot een oplossing te komen. Ik verwijs jullie naar jullie juristen voor verder advies.’

Langdurig

‘We willen helemaal niet naar de rechter. We hebben geen zin in moddergooien. We willen rust’ riepen Monica en Michel. Ook Stephan en Jacqueline zaten niet te wachten op een langdurig traject bij de rechtbank. Dat zou veel tijd en negatieve energie kosten.

Ruimte

Deze uitspraken openden ruimte voor het echt luisteren en praten met elkaar. De boosheid zakte weg en er kwam over en weer begrip voor elkaars belevingen. Zo konden Stephan en Jacqueline het zich best voorstellen dat het meer dan vervelend was om steeds gebreken te moeten ontdekken. Andersom hoorden Monica en Michel dat het Stephan en Jacqueline pijn deed te horen dat de woning waarin zij 15 jaren met veel plezier en zonder problemen hadden gewoond, ineens gebreken zou hebben.

Bijdrage

Dit leidde ertoe dat de onderhandelingen snel rond kwamen. De vergoeding die Stephan en Jacqueline wilden betalen als bijdrage in de kosten van herstel, werd door Monica en Michel direct geaccepteerd. Het ging niet meer zo zeer om de financiële bijdrage, maar om het gevoel dat beide stellen er aan over hielden.

Ook hier maakte ik weer mee dat een zaak die in eerste instantie niet voor mediation geschikt lijkt toch aan de mediationtafel opgelost wordt. Als partijen met elkaar willen praten, is de eerste stap gezet.

Christa Verploeg, senior jurist en MfN- registermediator bij DAS

*namen zijn gefingeerd

Wil je meer weten over het voorkomen of oplossen van problemen met een koop-huurhuis, aannemer of de buren? Download dan onze gratis informatiegids wonen.