Online shoppen: de 5 beste tips bij het winkelen vanaf je bank

De Nederlandse samenleving wordt steeds luier. Daar waar je “vroeger” nog door weer en wind de stad in moest om je aankopen te doen, is tegenwoordig alles te krijgen op het internet. Zelfs voor boodschappen hoef je de deur niet meer uit, want ook bij de supermarkt kun je online bestellen. Erg handig allemaal, maar waar moet je als klant nu bij stilstaan?

  1. De bedenktijd van 14 dagen

Op de eerste plaats heb je bij een bestelling via een webwinkel bijna altijd 14 dagen de tijd om erachter te komen of het bestelde product aan je verwachtingen voldoet. Je kunt de nieuw aangekochte schoenen tenslotte pas passen op het moment dat de schoenen daadwerkelijk geleverd zijn. Ben je niet tevreden over je aankoop? Dan moet je binnen 14 dagen na ontvangst de verkoper berichten dat je de overeenkomst wilt ontbinden. Let op! Je hoeft daarbij geen reden aan de verkoper op te geven. Hierna heb je vervolgens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

In tegenstelling tot “offline” winkelen geldt de bedenktijd ook voor afgeprijsde producten, showroommodellen en tweedehands artikelen.

  1. Aanbetaling van 50% en de totaalprijs

Op de tweede plaats zijn er in de wet bepaalde zaken geregeld over de prijs. Zo mag een verkoper bijvoorbeeld slechts 50 % van de koopsom als aanbetaling in rekening brengen. Veel webwinkels houden zich hier niet aan en stellen als voorwaarde dat je het volledige bedrag aanbetaalt. Het is dan aan jou om te bepalen of je zaken wil doen met dit bedrijf of niet.

Ook is de verkoper verplicht te werken met een totaalprijs. Het is dus niet toegestaan dat er na het sluiten van de overeenkomst opeens allerlei extra kosten bij je in rekening worden gebracht. Ook mogen vinkjes, bijvoorbeeld een aanvullende verzekering of garantie, niet standaard aangevinkt zijn. Houd dit dan ook altijd goed in de gaten.

  1. Sommige producten mag je niet terugsturen

Er bestaan natuurlijk ook uitzonderingen op de bedenktijd. De boodschappen van de supermarkt zijn daar een voorbeeld van. Deze zijn tenslotte veelal bederfelijk van aard. Ook onroerende zaken, financiële diensten, veilingen, loterijen, persoonlijke artikelen zoals fotoalbums, op maat gemaakte producten, badkleding/ondergoed en verzegelde producten zijn uitgesloten.

  1. Wees altijd bedacht op het verstrekken van je persoonsgegevens

Nadat je klaar bent met online winkelen, wordt je daarna vaak belaagd met allerlei advertenties en marketingmails. Dit komt omdat de meeste webwinkels werken met cookies. Cookies zijn kleine tekstbestandjes die op je computer worden geplaatst, waarbij de webwinkel je koopgedrag registreert. Op deze manier probeert de verkoper je te verleiden opnieuw aankopen te doen. Hetzelfde geldt voor je e-mailadres dat je hebt moeten invullen. Voordat je het weet krijg je elke dag een mail met de nieuwste producten een aanbiedingen in je mailbox. Zit je hier niet op te wachten? Weet dan dat een webwinkel je altijd de mogelijkheid moet bieden je op een eenvoudige wijze af te melden voor dit soort marketingstunts.

Overigens dient een verkoper altijd vooraf toestemming aan jou te vragen voor het gebruik van jouw persoonsgegevens voor marketingdoeleinden. Let dus goed op welke vinkjes je aanklikt voordat je daadwerkelijk op de bestelknop duwt.

  1. Koop bij een betrouwbare partij

Op het moment dat je besluit een aankoop op het internet te doen, kijk dan eerst even of de webwinkel is aangesloten bij een keurmerk of zoek op internet naar recensies van kopers die je al voor zijn gegaan. Zeker wanneer je “op afstand” winkelt, dien je extra voorzichtig te zijn. Stel dat je niet tevreden bent over je nieuwste aanwinst, dan kun je niet gemakkelijk even de winkel binnenstappen om verhaal te halen bij de verkoper. Een gewaarschuwd mens telt dan ook voor twee…

Anke Linssen, jurist DAS Roermond

 

Ook ons blog lezen over aankopen via Marktplaats?