Problemen met de nieuwe vloer: wat nu?

Problemen vloer

Problemen vloerNa een zoektocht van anderhalf jaar kregen wij eindelijk goed nieuws. Het verlossende telefoontje van de makelaar: “Jullie bod is geaccepteerd, jullie hebben de woning.” Wij zijn door het dolle heen en kijken er naar uit om onze nieuwe woning naar eigen smaak in te richten. Een mooie leren bank, een leuke bijpassende salontafel en uiteraard een nieuwe vloer.

Leg afspraken vast

Nu kan het voorkomen dat er problemen ontstaan bij bijvoorbeeld het leggen van zo’n nieuwe vloer. Wat zijn dan je rechten als consument? Dat hangt onder andere af van de afspraken die zijn gemaakt met de verkoper. Ik raad daarom altijd aan de onderlinge afspraken vast te leggen in de koopovereenkomst. Welk product koop je precies? Wat is de exacte prijs? Is er afgesproken dat de verkoper alleen levert, of zal het bedrijf de vloer ook komen leggen? Als deze afspraken op papier staan, kun je hier makkelijker op terugvallen.

Koopovereenkomst en aannemingsovereenkomst

Als de verkoper de vloer levert én het leggen van de vloer uitvoert, bestaat er naast een koopovereenkomst ook een aannemingsovereenkomst. Volgens de wet is er recht op een ‘deugdelijk product’. Als er ook afspraken zijn gemaakt over het leggen van de vloer, mag je verwachten dat deze werkzaamheden op de juiste wijze worden uitgevoerd.

Klacht indienen


Als er toch een klacht is over de vloer of het leggen van de vloer, kun je dit in eerste instantie bespreken met de verkoper. Kom je samen niet tot een oplossing? Zet dan je klacht op papier en verstuur dit aangetekend naar het bedrijf. Verzoek in je brief om een schriftelijke reactie binnen twee weken.

Geschillencommissie

Ontvang je geen of een negatieve reactie? Dan bestaat er voor consumenten de mogelijkheid om een klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Parket of de Geschillencommissie Wonen. De verkoper van de vloer moet dan wel aangesloten zijn bij de Vereniging van Parketvloeren Leveranciers (VPL) of de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). Is het bedrijf niet aangesloten bij een Geschillencommissie? Vraag dan een jurist om advies.

Annabel Jansen, medewerker Adviesdesk

Heb jij een ondeugdelijk product geleverd gekregen? Lees op onze site wat je rechten zijn.

Reacties (4)

  • M.M. |

    Wat een goed en helder blog. Ondertussen is het probleem met de vloer naar tevredenheid opgelost.

    • Olav Wagenaar |

      dank je wel voor het compliment en fijn dat er een oplossing is.

      groet Annabel

  • J |

    Wat een open deuren- blog!
    Een klacht bespreken…. joh?
    Een klacht indienen… joh?
    Een klacht melden…joh?

    Weet elke volwassene.
    Schrijf iets dat ?cht toegevoegde waarde heeft i.p.v. deze basale basiskennis die al overal op internet 1000 keer vermeld staat.

    • DAS |

      Beste J, dank je wel voor je reactie. Het lijkt inderdaad vanzelfsprekend, maar toch zien wij dat dit nog vaak niet goed gaat. Bovendien kregen wij via Facebook een verzoek om over dit onderwerp een blog te schrijven.

      Met vriendelijke groet, Jet