Rokjesgate: met de benen bloot

Rokjesgate. Het brengt nogal wat commotie. Vooral op social media. Mag je als werkgever eisen stellen aan je werknemers wat kleding betreft? En waar trek je dan de grens? Dat zal voor iedereen anders zijn. Het onderscheid tussen werk en privé is niet altijd duidelijk. Zeker niet als je ziet wat er bijvoorbeeld op Facebook, Twitter en/of YouTube wordt geopenbaard.

Kledingvoorschrift

Stel, je werkt bij een bank of gemeente en je hebt daar strikte kledingvoorschriften, geen rok boven de knie, geen diep decolleté en geen blote schouders. Je doet je werk goed en ziet er altijd representatief uit. In je vrije tijd hul je je echter graag in extreme kleding die weinig tot de verbeelding overlaat. Kan je werkgever je dat dan verbieden? Bijvoorbeeld als je zelf daarvan foto’s plaatst op internet.

Geen vaste regels

In principe zijn er geen vaste regels voor. Iedereen heeft natuurlijk het recht van vrije meningsuiting of recht op het uiten van je opvattingen. Toch kunnen privé-uitspattingen gevolgen hebben voor je werk, bijvoorbeeld als je een baan hebt waarbij je veel met klanten contact hebt. Ontstaat er een conflict hierover dan zal per geval bekeken moeten worden in hoeverre de werknemer over de grens is gegaan. In het algemeen mogen werkgevers niet bepalen hoe werknemers zich privé kleden of presenteren. Als werknemer heb je echter de verplichting om je als ‘een goed werknemer’ te gedragen. Maar wat betekent dat? In hoeverre werkt die verplichting door in je vrije tijd?

Visitekaartje

Als werknemer moet je je in ieder geval realiseren dat wanneer je je op een bepaalde manier gedraagt en presenteert de link, zeker met de opkomst van social media, naar je werkgever al gauw is gemaakt. Wat dat betreft is de grens tussen werk en privé vervaagd en loopt steeds vaker door elkaar heen. Van je werkgever wordt daarmee meer flexibiliteit verwacht maar ook als werknemer moet je je realiseren dat je het visitekaartje bent van het bedrijf waarvoor je werkt. Je zult je als werknemer wat voorzichtiger moeten gedragen. Heb je een baan waarbij klantcontact centraal staat? Dan mag je werkgever wat meer van je verwachten qua representativiteit, ook privé.

Pascal Besselink, senior jurist arbeidsrecht

*foto: metronieuws.nl