Travelbird: waar hebben gedupeerde reizigers recht op?

travelbird

travelbirdDaar sta je dan bij het hotel en krijg je de sleutel van je kamer niet. De reisorganisatie waar je geboekt hebt, blijkt het hotel nog niet betaald te hebben. Eerst geloof je het niet, maar dan blijkt het geen grap te zijn. Wat nu?

Klacht indienen

In het nieuws lees ik dat veel reizigers besloten de kamer nog een keer te betalen. Je wilt ook je reisje of weekendje weg niet opgeven. Maar betekent het dan dat je kunt fluiten naar je centen? Nee, gelukkig niet. Je moet een paar dingen wel goed regelen. Meld je klacht bij de hostess van de reisorganisatie en laat die klacht ook schriftelijk bevestigen. Is er geen hostess aanwezig? Stuur dan je klacht per mail of fax ( ja sommige hotels maken hier nog gebruik van) naar de reisorganisatie. Vraag aan het hotel een gespecificeerd betalingsbewijs. Je kunt de kosten namelijk terugvragen aan de reisorganisatie. Doe dit direct na thuiskomst. Het is verstandig om ook een termijn te stellen waarbinnen je de betaling wilt hebben. Een termijn van twee weken is redelijk.

Reisorganisatie is failliet

Wanneer een reisorganisatie failliet gaat, valt jouw vordering in de failliete boedel. Reken er niet op dat de curator alsnog geld vindt in de failliete boedel om je terug te betalen. Als de reisorganisatie is aangesloten bij de SGR, kun je een beroep doen op de garantieregeling. Dat wil zeggen dat je de betaalde kosten kunt terugvragen bij SGR. 

Mireille Detrixhe, adviseur Coporate Communicatie

Wil meer weten over problemen met boekingen of accommodatie? Kijk dan op onze site.