Vakantie: waar moet je op letten als je huurt van particulier?

Berlijn. De bruisende hoofdstad van Duitsland en de plek van mijn dromen. Ik ben er al acht keer geweest en nog steeds wil ik ieder jaar terug. En daar waar het ooit begon met een klein hotelletje in een buitenwijk, boek ik tegenwoordig altijd een appartement. Dan heb ik meer ruimte voor minder geld, zo heb ik ontdekt.

Verrassend scherp

Toen ik afgelopen weekend mijn zomervakantie wilde boeken, besloot ik ook een kijkje te nemen op de platforms van Airbnb en Wimdu. Het grote verschil met de reguliere reisaanbieders is dat je hier een appartement of kamer huurt van een particulier. De prijzen waren verrassend scherp. Misschien wel te scherp. Dus ik besloot op onderzoek uit te gaan.

Passende oplossing

Al snel kwam ik tot de conclusie dat huren van particulieren een zeker risico met zich meebrengt. Je weet tenslotte niet wat je daadwerkelijk zult aantreffen op je plek van bestemming. Dat geldt voor een groot all-inclusive-hotel aan de Turkse Riviera natuurlijk net zo goed. Alleen vergeten mensen vaak dat wanneer je huurt van een particulier, je bij klachten of problemen niet ‘even snel’ kunt aankloppen bij de receptie voor hulp. En daar waar een groot hotel je gemakkelijk een andere kamer kan aanbieden of je kamer voorziet van een extra poetsbeurt, kan een particuliere verhuurder vaak niet snel een passende oplossing aanbieden. En wat te denken van de verhuurder die bij problemen gewoon de telefoon niet opneemt?

Klaag direct

Nu het boeken van een reisje via dergelijke platformen steeds populairder wordt, biedt zowel Wimdu als Airbnb inmiddels hulp aan om problemen van gasten op te lossen. Dat gaat dan niet alleen om het vieze appartement dat niet aan je verwachtingen voldoet, maar ook om een dubbele boeking of een annulering op het laatste moment door de verhuurder. Mocht je een vakantie boeken via een van deze platformen, zoek dan vooraf goed uit wat je te doen staat als je eventueel op problemen stuit.

Let op voorwaarden

Zo hanteren Wimdu en Airbnb allebei de voorwaarde dat je bij problemen in ieder geval binnen 24 uur na de check-in dient te klagen, wil je in aanmerking kunnen komen voor hulp of bemiddeling. Let op: het beleid van deze platformen is geen verzekering en ook geen vervanging van je reisverzekering. Zorg er dan ook voor dat je een reisverzekering afsluit voor vertrek en lees de voorwaarden goed door zodat je begrijpt wat je verzekeraar wel of niet dekt. Check ook of je goed verzekerd bent voor eventuele schade die jij veroorzaakt aan het gehuurde. Dan kom je achteraf niet voor vervelende verrassingen staan.

Vakantie geboekt

Ik heb mijn vakantie inmiddels geboekt. Het appartement dat ik heb uitgekozen is van een studente, ligt midden in het centrum van Berlijn en ik betaal de helft van wat ik normaal zou betalen. Ik ben benieuwd. Helaas moet ik nog even wachten tot het zover is.

Anke Linssen, jurist DAS Roermond

Niet verzekerd en direct hulp nodig? Kijk op Flex van DAS.

Meer weten over accomodatie die niet voldoet? Je vindt informatie op onze site.