Vakantiehuisje of hotel niet zoals verwacht? Dit moet je doen

Lekker onbezorgd kunnen genieten op vakantie. Daar verheug je je natuurlijk op. Maar soms is bij aankomst meteen duidelijk dat je appartement toch een stuk verder van het strand ligt dan gedacht of kijk je uit op een bouwput in plaats van op de zee. Wat kun je doen als je accommodatie niet voldoet? Ik geef je 3 tips.

1. Klaag direct

Direct en ter plekke een klacht indienen als er iets mis is met je vakantieaccommodatie, is de enige manier om juridisch sterk te staan en een vergoeding of tegemoetkoming af te dwingen. Veel vakantiegangers weten niet dat zij, volgens de meeste voorwaarden van de reisorganisaties, verplicht zijn een klacht ter plaatse te melden. Als je niet tevreden bent, moet je dit direct aan de reisorganisatie ter plaatse melden én aan de hoteleigenaar. Doe dit vooral ook schriftelijk. Als er niemand aanwezig is bij wie de klachten gemeld kunnen worden, adviseer ik je te bellen naar de reisorganisatie in Nederland. De reisorganisatie moet de gelegenheid krijgen een klacht op te lossen. Als de klacht ter plaatse niet kan worden opgelost, dan moet er in ieder geval voor gezorgd worden dat ter plaatse een klachtrapport wordt ingevuld. De reisleiding is verplicht zo´n rapport op te stellen en te ondertekenen. Zo wordt de klacht schriftelijk vastgelegd en is er bewijs dat er al ter plaatse is geklaagd. Op die manier kun je bewijzen dat je aan je directe meldingsplicht hebt voldaan.

2. Verzamel bewijs

Ik wil je op het hart drukken om nooit direct terug naar Nederland te gaan zonder de klacht te melden. Anders wordt het moeilijk je schade vergoed te krijgen. Vermeld ook altijd bij het onderwerp van de brief of mail dat het een klacht betreft. Anders loop je nog het risico dat het als uiting van onvrede wordt gezien in plaats van een klacht. Zonder bewijs is het bijna onmogelijk om, eenmaal terug in Nederland, je kosten te verhalen. Maak foto´s van de situatie en noteer namen en adressen van reisgenoten zodat ze later kunnen getuigen. En verder moet je niet vergeten om bij terugkomst in Nederland binnen één maand een aangetekende brief naar het reisbureau of de reisorganisatie te sturen waarin je aangeeft wat de klacht is en vooral ook wat je van de reisonderneming verwacht. Dat kan bijvoorbeeld een schadevergoeding zijn vanwege gederfd reisgenot die maximaal gelijk is aan de reissom.

3. Leg vast wat niet in orde is

Tegenwoordig maken veel reizigers gebruik van Airbnb. Het is dan goed te beseffen welk recht van toepassing is. Als je een Airbnb woning huurt in New York zal vaak het recht van die staat van toepassing zijn, waarbij het moeilijk is je recht te behalen. Maar hoe voorkom je gedoe achteraf als er iets mis is? Wat je in ieder geval kunt doen is om samen met de verhuurder de kamer door te lopen en uitleg te vragen over de aanwezige apparatuur. Leg vast als iets niet in orde is. Doe hetzelfde voor je vertrek en laat de verhuurder vastleggen dat je alles netjes hebt achtergelaten om te voorkomen dat je later een claim krijgt van spullen die stuk gemaakt zouden zijn. Maak desnoods foto’s van spullen die al stuk waren toen je de kamer introk.

Sander van Dijk, jurist

Dit blog is eerder geplaatst in juli 2017 en bijgewerkt op 15 april 2019. 

Op onze site vind je meer informatie.

Reageren

Plaats hieronder uw reactie op dit bericht. Reacties worden eerst door DAS goedgekeurd, voordat ze onder het bericht verschijnen.