Vliegvakantie met stormachtige afloop

Vertraagde vlucht? Hoe zit het?“Ja, het waaide best wel toen we van huis vertrokken, maar weer niet zo heel erg. We waren er niet op bedacht dat onze vlucht vertraging zou hebben. Nou dat bleek een vergissing. Meer dan drie uur wachten voordat we konden inchecken. Geen pretje hoor als je al om drie ’s-ochtends op bent. Weet jij hoe kinderen zijn als ze moeten wachten?”, vertelde Lianne mij.

Gecanceld

Gelukkig zijn Lianne en haar gezin met een paar uur vertraging alsnog in Dublin aangekomen voor de bruiloft van haar zus. Twee dagen later zorgt de storm bij de terugvlucht opnieuw voor vertraging. De vlucht wordt zelfs gecanceld met de mededeling dat er een nieuwe vlucht komt. Een vertrekdatum was nog niet bekend. Lianne en haar gezin besloten om met een andere maatschappij terug te vliegen. Dat kostte wel veel geld. Van medereizigers hoorde ze dat ze de extra kosten kon claimen.

Onbekend

Vluchtvertraging komt nog steeds veel voor en zorgt snel voor een domper op de vakantievreugde. Of zoals bij Lianne, voor een grauwsluier over het bruidsweekend van haar zus. Er geldt wel een Europese compensatieregeling, maar veel passagiers zijn onbekend met de precieze inhoud van deze regels.

Compensatieregeling

Het recht op compensatie is er als de vertraging meer dan drie uur heeft geduurd. Het bedrag dat je kan krijgen is afhankelijk van de bestemming. Ligt je bestemming binnen de Europese Unie dan heb je recht op maximaal een bedrag van 400 euro en daarbuiten maximaal 600 euro. Voor vertraagde retourvluchten gelden dezelfde bedragen. Maar let wel op: vlieg je terug van een bestemming buiten de Europese Unie met een niet Europese luchtvaartmaatschappij? Dan heb je geen recht op compensatie. De compensatieregeling is namelijk Europees recht en geldt dus niet op deze vluchten.

Buitengewone omstandigheden

Je hebt niet altijd recht op compensatie. Er geldt namelijk een belangrijke uitzondering. De luchtvaartmaatschappij hoeft geen compensatie te betalen als de vertraging niet voorkomen kon worden door de luchtvaartmaatschappij. Er moet dan sprake zijn van buitengewone omstandigheden of overmacht. Bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden of een productiefout aan het vliegtuig. Luchtvaartmaatschappijen zijn creatief in het bedenken van buitengewone omstandigheden. Daarom zeg ik: laat je niet te snel het bos in sturen. Een beetje storm is nog geen buitengewone omstandigheid. Een technische storing is vaak geen productiefout.

Sander van Dijk, jurist

Bekijk ook onze video over vluchtvertraging voor meer informatie.