Webwinkel beginnen: wij geven tips

Door
DAS

Zo! Mijn schoenen zijn besteld. Met een druk op de knop. Ik vind het heerlijk om op mijn gemak vanuit huis online te shoppen. Tegenwoordig is er veel aanbod. Nieuwe webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Nederland telt er op dit moment meer dan 60.000. Het zou dus zo maar kunnen dat jij er ook één hebt of overweegt er één te beginnen.

Zo makkelijk als je bestelt online, zo makkelijk lijkt het om een webwinkel te beginnen. Toch komt er bij het hebben van een webwinkel meer kijken dan alleen het op tijd versturen van de bestelde pakketjes. Voor webwinkels geldt namelijk een groot aantal strenge Europese regels. Voldoe je hier niet aan, dan kan dat leiden tot een boete van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze boete kan oplopen tot maar liefst € 450.000,00. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Ik heb daarom de belangrijkste regels voor webwinkels die producten verkopen aan consumenten, voor je op een rijtje gezet.

Informatieplicht

Op de website van jouw webwinkel moet de klant makkelijk informatie kunnen vinden over de volgende onderwerpen:

  1. De bedrijfsgegevens
  2. Het aanbod van de webwinkel
  3. Hoe de webwinkel werkt
  4. De levertijd
  5. De klantenservice en de klachtenafhandeling
  6. De bedenktijd

Binnen deze onderwerpen gelden ook weer wettelijke regels over welke informatie je precies moet geven.

Levertijd

Wanneer er geen levertijd wordt afgesproken moet het product binnen 30 dagen worden geleverd. Het is mogelijk om een andere levertermijn af te spreken, maar als je een bepaalde levertijd toezegt, bijvoorbeeld ‘vandaag besteld, morgen in huis’, dan moet je deze ook nakomen.

Bedenktijd

Consumenten hebben recht op een bedenktijd van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in na ontvangst van het product. Consumenten mogen binnen deze bedenktijd zonder uitleg van de koop afzien en het product terugsturen. Voor sommige producten geldt een uitzondering zoals voor etenswaar en reizen. Maakt jouw klant van deze mogelijkheid gebruik? Dan dien je binnen 14 dagen alles wat de klant heeft betaald terug te betalen.

Checklist

Wil je zeker weten dat jouw webwinkel aan alle regels voldoet? Op onze website vind je een handige checklist.

Kyra ten Pas, jurist Flexx van DAS

Duidelijke algemene voorwaarden zijn van groot belang. Niet verzekerd en hulp nodig bij het checken of opstellen van algemene voorwaarden? Ga naar Flexx van DAS