Zakelijke mediation leidt tot duurzame oplossing

Op een rechtszaak zaten ze niet te wachten. Zowel de meubelmaker als zijn klant wilden liever een snelle eigen oplossing dan een langdurige rechtszaak met modder gooien en een onzekere uitkomst. Op advies van hun juristen besloten ze tot mediation over te gaan. Ook in zakelijke conflicten is dit vaak een geschikte manier om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen.

Drie partijen in conflict

Als mediator heb ik de meubelmaker en zijn klant begeleid in het mediationtraject. Ook de binnenhuisarchitect zat aan tafel. Hij had vergeefs geprobeerd te bemiddelen. Het gevolg daarvan was dat hij inmiddels ook onderdeel was geworden van het conflict.

Terug naar het begin

‘We willen best een financieel voorstel doen, omdat we echt wel tot een oplossing willen komen. Maar niet tegen elke prijs. We hebben namelijk exact geleverd wat we overeengekomen zijn’, aldus de meubelmaker. De toon in het gesprek was gezet. Ik trapte op de rem. ‘Laten we eerst eens wat stappen terugdoen’, stelde ik voor. Beginnen bij het eind leidt meestal niet tot een duurzame oplossing.

Opgekropte boosheid

De opgekropte boosheid en frustaties vlogen over de tafel. Iedereen wees met de vinger naar de ander. De emoties werden nu pas echt geuit. Eerder verscholen partijen zich achter juridische standpunten. Door naar elkaar te luisteren, bleek dat iedereen was uitgegaan van zijn eigen aannames zonder deze bij de ander te toetsen. Boosheid maakte plaats voor begrip voor elkaars standpunten waardoor er ruimte ontstond voor het denken over oplossingen.

Samen verder

De oplossing werd gezocht in een financiële oplossing. De klant wilde over het voorstel nadenken en vroeg daarvoor een moment van overleg. De meubelmaker en de binnenhuisarchitect benutten dat moment om met elkaar in gesprek te gaan. Zij deden al tien jaar zaken met elkaar. Hun relatie was door dit conflict bekoeld geraakt. Omdat ze toch graag met elkaar verder wilden, maakten ze een afspraak met elkaar om verder te praten over hoe ze vanuit dit conflict hun samenwerking konden verbeteren.

Oplossing

Over het financiële voorstel dat de klant vervolgens deed, hoefde de meubelmaker niet lang na te denken. Dit werd direct geaccepteerd. Beiden vonden het belangrijker dat de relatie hersteld was dan dat er financieel gewin zou zijn. De mediation leidde tot een duurzame oplossing.

Christa Verploeg, senior jurist en MfN-mediator

Wil je meer weten over mediation? Ga dan naar onze site.