Wel of geen bouwvak?

Zeg bouwvak en iedereen weet wat er wordt bedoeld. De vakantie van en voor alle werknemers in de bouwwereld. Veel mensen denken dat bouwvak nog een verplichting uit de CAO is. Dat is het niet. Al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw is de bouwvak als verplichting uit de CAO gehaald. Dat wil echter niet zeggen dat nog steeds veel bedrijven de bouwvak handhaven.

Waarom is de bouwvak ingevoerd?

In de bouw zijn vele specialisten werkzaam, ze zijn van elkaar afhankelijk. Dan is het wel zo praktisch als iedereen tegelijk vrij heeft. Daarbij komt dat de bouwvak oorspronkelijk samenviel met de schoolvakanties. Afstemming van vakanties met de kinderen was dan niet meer nodig. Nu de schoolvakanties lang niet meer zo strak zijn geregeld (vakantiespreiding scholen) wordt het steeds lastiger de bouwvak op de schoolvakanties af te stemmen. Zeker als de regio’s niet gelijk lopen.

Is het nog wel zinvol om aan een bouwvak vast te houden?

Ik denk het niet. Het belemmert de werknemer in de bouw om vrij te nemen wanneer het hem uitkomt. Waarom zou je als werknemer in de bouw vast moeten zitten aan de dure (en drukke) zomervakantieperiode? En is het niet zo dat de bouwvak geen garantie geeft voor mooi weer? Maar in de zomer is het weer wel beter zodat er doorgewerkt kan worden. Dat is in de winter wel anders. Waarom niet de bouwvak in de zomer afschaffen en deze om te zetten naar een vakantie in de periodes dat er in de bouw toch niet gewerkt kan worden?

Ik ben benieuwd hoe u hier over denkt.

Pascal Besselink, jurist arbeidsrecht

Reacties (1)

  • Leen Enthoven |

    Nee geen bouwvak meer was trouwens allang niet meer officieel maar werkgevers hielden dit nog steeds in stand beter spreiden ook schoolvakanties zodat vakanties in binnen en buitrnkand ook voor gezinnen betaalbaar wordt ook beter voor continuïteit voor het werkaanbod iedereen moet hier wel in meegaan dus ook onderaannemers en leveranciers want deze zijn vaak ook de reden voor bedrijven om toch maar aan de bouwvak vast te houden ook beter voor drukke knelpunten op wegen en luchthavens als er meer gespreid wordt betere doorstroming heeft zo ook weer zijn neveneffecten

Reageren

Plaats hieronder uw reactie op dit bericht. Reacties worden eerst door DAS goedgekeurd, voordat ze onder het bericht verschijnen.