Concert afgelast. Geld terug?

Concert afgelast: Geld terug?

Concert afgelast: Geld terug?Boze fans keerden maandagavond zonder een blik van hun idool Drake opgevangen te hebben weer huiswaarts. Na meer dan een uur gewacht te hebben, kregen de fans van Drake te horen dat hij niet kwam optreden. En dat terwijl het concert al twee keer verzet was. Je verheugt je er waarschijnlijk al weken, zo niet maanden op. En dan kun je na uren wachten weer naar huis. Ik zou ook woedend zijn. Geen concert, en wel kosten gemaakt om er naar toe te gaan.

Natuurlijk baal je van zoiets. Voor het feit dat je teleurgesteld bent, kun je geen vergoeding vragen, maar kun je eigenlijk wel je kosten terugkrijgen als een concert afgeblazen wordt? Je hebt een concertkaartje gekocht, waarschijnlijk reiskosten gemaakt en misschien ook nog een oppas moeten regelen. Kun je al die kosten terugkrijgen? Ik vroeg het mijn collega Ramon van Lieshout, jurist contractueel recht.

Ramon, kunnen fans die niet naar het inhaalconcert zijn geweest, kunnen die hun geld voor het kaartje terug krijgen van de Ziggo Dome?

Ramon: Nee, want de Ziggo Dome is namelijk niet de organisator van het concert. Dat is Mojo Concerts B.V. Wil je het aankoopbedrag van je kaartje terug hebben dan kan je dus bij Mojo terecht. De afhandeling vindt plaats via Ticketmaster. Alleen de originele kaartkoper kan zijn geld terugkrijgen. Heb je jouw kaartje overgenomen van een ander, bijvoorbeeld gekocht via Marktplaats, dan moet je bij die ander zijn.

Kunnen fans die kosten hebben gemaakt voor bijvoorbeeld een hotel, oppas of reiskosten voor het concert van maandag, dat niet doorging, die kosten vorderen op de organisator?

Ramon: Deze kosten zijn niet te verhalen op de organisator. Hoewel het concert niet doorging kon je wel overnachten in het hotel. Mojo Concerts heeft er geen invloed op gehad dat Drake niet is gekomen. Daarvoor kun je hen dus niet verantwoordelijk houden.

Welke kosten krijg ik wel vergoed?

Ramon: Je kan alleen de kosten van het kaartje terugkrijgen. De transactiekosten komen helaas niet voor vergoeding in aanmerking.

Mireille Detrixhe, medewerker Corporate Communicatie