Drempelvrees voor incassotraject

Door
DAS

‘Haal mijn centen binnen!’ Sommige ondernemers zijn in alle staten omdat ze al lang wachten op hun geld en daardoor hun bedrijf in een moeilijke situatie belandt. Het is soms een kwestie van overleven. Anderen zijn juist weer heel voorzichtig en wachten lang af voordat ze over de drempel stappen en ons benaderen voor advies en uitleg over het incassotraject.

Niet uitstellen

Bij veel ondernemers leeft de perceptie dat het starten van een incassotraject een vergaand middel is. Dat weerhoudt ze er van om actie te ondernemen. Echter, hoe langer je wacht met incasseren, hoe kleiner de kans wordt dat je je geld nog binnen haalt. Een andere reden om incasso uit te stellen, is dat ondernemers, of dat nu een loodgieter, kinderdagverblijf, aannemer of autohandelaar is, bang zijn de relatie met de klant op het spel te zetten. Dat hoeft echter helemaal niet het geval te zijn. Het is juist een voordeel dat een incassokantoor als derde partij kan optreden. Dan hoeft de ondernemer zelf niet steeds zijn klant te bellen, wat voor hemzelf vervelend kan voelen. Wij weten hoe belangrijk een klant is en verliezen de relatie niet uit het oog.

Kostenaspect

De angst om hoge kosten te moeten betalen, is nog een hobbel waar menig ondernemer tegen aan hikt. Echter, als ondernemer kun je kosteloos je incasso bij ons uit handen geven. Het minnelijke incassotraject kunnen wij dan kosteloos uitvoeren. Mocht incasso dan niet slagen en er bijvoorbeeld kosten gemaakt moeten worden voor een gerechtelijk traject, dan overleggen we uiteraard eerst of dat zinvol is.

Wat ik ondernemers in ieder geval op het hart wil drukken is: wacht niet te lang en incasso hoeft al helemaal niet het einde te betekenen van een goede relatie met je klant. Wel is het verstandig om je af te vragen of een notoire wanbetaler een goede klant is.

Jasmijn de Nijs, OndernemersDesk

Wil je werk maken van je onbetaalde factuur?