Einde aan oplichting nabij?!

Online oplichting nabij

Online oplichting nabij

Een ideale wereld, waarin geen oplichting meer is. Zou dat niet mooi zijn? Zeker, maar zelf zie ik dat helaas niet snel gebeuren…

Waarom dan toch die hoopgevende kopregel boven mijn tekst? Omdat ik wél lichtpuntjes zie. Zo heb ik hier eerder al eens gesteld dat oplichters te veel worden beschermd door de banken. Juist die praktijk lijkt nu eindelijk te veranderen.

Het zal toch niet…?

Voordat ik mijn nieuws verklap, neem ik u eerst mee terug naar het verleden. Stel, je koopt een duur horloge, schoenen of een boek via Marktplaats. Je maakt het geld over aan de verkoper en je kan niet wachten tot je je nieuwe aanwinst per post ontvangt. Na een paar dagen heb je nog niks ontvangen. Stiekem word je al een beetje achterdochtig. Het zal toch niet…? Na een week heb je nog geen pakketje binnen. En natuurlijk neemt de ‘verkoper’ de telefoon niet meer op, laat staan dat ie reageert op je mail. En dan weet je het helemaal zeker: je bent gewoon opgelicht.

Toch probeer je, zelfs tegen beter weten in, om in contact te komen met die verkoper. Zonder succes, dus doe je aangifte bij de politie. De aangifte belandt in een bak met nóg meer aangiftes, want helaas blijkt in de praktijk dat de politie gewoonweg niet genoeg mankracht heeft om al die oplichtingszaakjes in behandeling te nemen.

Sommige proberen nog via de bank van de ‘verkoper’ de naw-gegevens te krijgen. Echt succesvol is dat niet. Pas als er een dagvaarding is, komen banken schoorvoetend, maar ook lang niet altijd, met de gegevens.

Die rare houding van de banken

Ik heb deze houding van de banken nooit begrepen. Vooral omdat ze vóór de invoering van de IBAN-nummering nog wel meewerkten als je een keer per ongeluk geld naar een verkeerd rekeningnummer had overgemaakt. Je meldde dat bij je eigen bank, die vervolgens de ontvangende bank berichtte. De bank sprak de ontvanger aan en verzocht het geld terug te storten. Deed de ontvanger dit niet, dan stuurde de bank van de ontvanger de naw-gegevens aan degene die de betaling had verricht.

Helaas zijn banken gestopt met dit beleid en weigeren ze nu de gegevens te verstrekken. Met als reden dat privacyregels (AVG) dat verbieden. Onder de toenmalige Wet bescherming persoonsgegevens was het geen reden om te weigeren. En dus wordt nu de oplichter beschermd en is de klant van de bank de dupe.

Ik heb daar steen en been over geklaagd bij verschillende banken. Ik heb ook vaak tegen ze geprocedeerd. Mijn argument dat het onbegrijpelijk en onrechtvaardig is om de oplichters te beschermen, werd in de wind geslagen. Nu zult u denken: het is ook niet fijn als naw-gegevens worden doorgegeven. Dat klopt, maar waarom dan wel de gegevens verstrekken als je per ongeluk een verkeerde boeking hebt gedaan en niet als je aan een oplichter hebt betaald? Moet een oplichter beter beschermd worden dan iemand aan wie je per ongeluk hebt betaald? Nee dus!

De eerste bank is om!

En dan nu het verheugende nieuws. Eindelijk is het zover: de eerste bankinstelling heeft haar beleid aangepast. Deze bank geeft ook wanneer er een vermoeden is van oplichting de naw-gegevens van de ontvanger door. De bank zal eerst de ontvanger zelf aanschrijven en verzoeken de betaling terug te storten. Volgt er geen betaling binnen een bepaalde termijn? Dan worden de naw-gegevens alsnog bekendgemaakt. Een forse stap voorwaarts, alleen hebben nog niet alle banken deze stap gezet.

En dat zou natuurlijk het mooiste zijn. En het meest wenselijke, om niet te zeggen meest noodzakelijke. Want dan wordt de pakkans via de burgerlijke rechter veel groter. Zodra oplichters doorkrijgen dat ze niet zo goed beschermd worden, dan zullen hun praktijken minder aantrekkelijk worden. Dus als álle banken hun beleid gaan veranderen, dan is het einde van de oplichting misschien toch nabij. En dan zeker de oplichting van die ‘verkopers’…

We gaan het zien!

 

PS: Vanochtend praatte ik over dit onderwerp met Bas van Werven (BNR).

Dennis Heemstra
jurist DAS Rechtsbijstand

Reacties (6)

  • Ed |

    Goed bericht dat de eerste bank eindelijk het licht ziet.
    Zelf heb ik ervaring met de verkoop van mijn dure telelens. Waarde 5.000,- euro. Bij de politie liep en loop ik nog tegen muren ondanks dat ik het kenteken van de oplichter genoteerd had. Bij de Rabo bank nul informatie van de oplichter. Het onplezierige gevoel heb ik dat de oplichter beschermd wordt en jij kan naar je geld fluiten.

  • Hanny |

    Wat ben ik blij dit te lezen! Wij zijn kortegeleden opgelicht op Marktplaats en mijn dochter van 17 is daar al haar spaargeld bij ingeschoten. Aangifte gedaan, maar er gebeurt niets en de bank geeft geen gegevens. Doet ING al mee? En tot hoe lang na zo’n oplichting zou je dan gegevens kunnen opvragen?

    • Mireille Detrixhe |

      Beste Hanny,
      dank voor je vraag. Je kunt dit het best checken bij de ING zelf. Het is vermoedelijk afhankelijk van de bank hoe lang je achteraf je gegevens kunt opvragen. Veel succes!

      Hartelijke groet
      Mireille Detrixhe
      Corporate Communicatie DAS

  • Clara |

    Nog mooier zou zijn als het verkrijgen van gegevens met terugwerkende kracht zou kunnen. Maar dat zal wishful thinking zijn vrees ik.

  • arie |

    meer dan 1 stap voorwaarts

  • Pierre |

    Inderdaad, het is bizar dat de oplichters zo wegkomen. Hier moet terstond een eind aan komen.

Reageren

Plaats hieronder uw reactie op dit bericht. Reacties worden eerst door DAS goedgekeurd, voordat ze onder het bericht verschijnen.