Knippen en plakken van juridische documenten populair onder zzp‘ers

Door
DAS

Opvallend vaak ‘knippen en plakken’ zzp’ers eigenhandig hun juridische documenten. Bijna de helft van de zzp’ers denkt zo juridische maatregelen te treffen. Mkb’ers daarentegen schakelen vaker een juridisch geschoold adviseur in. Dit blijk uit onderzoek dat in opdracht van juridisch dienstverlener DAS is uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 onder 200 zelfstandigen en kleine ondernemers.

Het overgrote deel van de ondervraagde mkb’ers (88%) en zzp’ers (78%) vindt het belangrijk om juridische documenten, zoals contracten en algemene leveringsvoorwaarden, goed te regelen.  Maar het vervolgens goed regelen, dat is een ander verhaal: slechts 42% van de zzp’ers heeft daadwerkelijk aanvullende juridische maateregelen genomen.

Verschillende manieren om maatregelen te treffen

Ondernemers hechten volgens het onderzoek belang aan het goed regelen van juridische documenten. Maar waar onder mkb’ers nog 65-70% aanvullende juridische maatregelen heeft genomen, heeft onder zzp’ers slechts iets meer dan 40% dat gedaan.

Ook de manier waarop ondernemers maatregelen treffen, verschilt sterk. Ongeveer de helft van de mkb’ers schakelt een juridisch geschoold adviseur hiervoor in, tegen slechts één vijfde van de zzp’ers. Die laatste ondernemers gaan opvallend vaak zelf aan de slag: bijna de helft stelt zelf juridische documenten samen door (online) informatie te knippen en te plakken.

Een goed juridisch fundament kan problemen voorkomen

DAS gaf opdracht voor het onderzoek om een beter beeld te krijgen van de manier waarop kleine ondernemers hun zaken juridisch hebben geregeld. Het is belangrijk om dat goed te doen. “Een juridisch conflict kan voor zzp’ers en mkb’ers onevenredige impact hebben, met grote financiële gevolgen. Een geschil over een levering van enkele duizenden euro’s is al vaak een groot percentage van het jaarinkomen. Gelukkig kunnen veel juridische geschillen worden voorkomen of eenvoudiger worden opgelost door een goed juridisch fundament. Denk daarbij aan duidelijke algemene voorwaarden, heldere bepalingen over betalingsvoorwaarden, een garantieregeling, of het maken van een eigendomsvoorbehoud voor producten die al wel zijn geleverd, maar nog niet betaald”, zegt Olav Wagenaar van DAS.

Zelf knutselen: geen goed idee

Wagenaar: “Zelf juridische documenten in elkaar knutselen met teksten die gevonden zijn op internet, kan leiden tot vervelende situaties. Bijvoorbeeld als blijkt dat de documenten niet rechtsgeldig zijn, omdat er geknipt en geplakt is uit Belgische juridische teksten, teksten zelf zijn vertaald of informatie eenvoudigweg is verouderd.”

Actuele documenten via de Documenten Selfservice

Of ze nu bij DAS zijn verzekerd of niet, ondernemers kunnen bij DAS terecht met hun juridische vragen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van voorwaarden en andere juridische documenten via onze Documenten Selfservice. De juridische documenten van DAS helpen ondernemers om problemen te voorkomen en zorgen voor zekerheid en gemak. Ondernemers hoeven namelijk niet zelf meer uit te zoeken wat er allemaal nodig is of wat er allemaal in voorwaarden en andere documenten moet staan. Zodat ze zich kunnen blijven concentreren op hun eigen bedrijf. DAS heeft via haar Documenten Selfservice meer dan honderd up-to-date juridische documenten beschikbaar, die op maat kunnen worden gemaakt voor de onderneming. Binnen een half uur en tegen lage kosten. In een aantal gevallen ook in het Engels. En als dat gewenst is, is DAS ook beschikbaar voor aanvullend advies.

Gepubliceerd op vvponline.nl, mr-online.nl en riskenbusiness.nl