Staking Franse luchtverkeersleiders: schadevergoeding of niet?

Door
DAS

De staking van Franse luchtverkeersleiders zorgt voor overlast bij reizigers. Vooral vluchten van en naar Frankrijk, Spanje, Portugal en de Canarische Eilanden kunnen te maken krijgen met vertraging en soms zelfs annulering. Ook reizigers vanuit Nederland worden hierdoor gedupeerd. Valt het begin van uw vakantie door de staking in het water? Dan wilt u natuurlijk weten waar u wel en geen recht op heeft. Hoewel elke situatie anders is, zet DAS de algemene regels voor u op een rij.

Geen verdere financiële vergoeding

De luchtvaartmaatschappij hoeft u naast vergoeding van het ticket géén verdere financiële vergoeding te geven bij overmacht. Er is sprake van overmacht als er zich een staking voordoet die gevolgen heeft voor de uitvoering van vluchten. Zoals in dit geval een staking van luchtverkeersleiders in Frankrijk. Niet bij elke staking is sprake van overmacht. Er zijn stakingen waarbij u wel recht kunthebben op een verdere financiële vergoeding. Zoals een vooraf aangekondigde staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.

Waar heeft u recht op?

Annulering

Bij annulering heeft u recht op de het volgende:

  • verzorging, variërend van eten en drinken tot een slaapplaats en;
  • vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats (in geval van een hotel) en;
  • twee telefoongesprekken of fax- of emailberichten en;
  • alternatieve vlucht bij eerstvolgende mogelijkheid of;
  • omboeking van het ticket naar een latere datum of;
  • vergoeding van het niet gebruikte deel van het ticket door de luchtvaartmaatschappij.

Vertraging

Als uw vlucht vertraagd is, kunt u aanspraak maken op de drie eerstgenoemde punten. Dit geldt niet voor elke vertraging. De volgende vertragingen komen hiervoor in aanmerking:

  • Een vertraging van twee uur of meer voor alle vluchten van 1 500 km of
  • minder.
  • Een vertraging van drie uur of meer voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen 1 500 en 3 500 km.
  • Een vertraging van vier uur of meer voor alle vluchten die niet onder de vorige punten vallen.

Alléén als uw vlucht langer dan vijf uur vertraagd is, heeft u naast de drie eerstgenoemde punten óók recht op de drie laatst genoemde punten.

Wat kunt u doen?

Heeft u een vliegticket geboekt? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij. Die zal u informeren over uw mogelijkheden. Heeft u een pakketreis geboekt via een reisorganisatie? Neem dan contact op met uw reisorganisator. Deze zal u helpen bij het afwikkelen van uw schadeclaim.