Staking Griekenland: wat zijn uw rechten?

Door
DAS

Door de staking van Griekse tank- en vrachtwagenchauffeurs zijn veel toeristen in de problemen gekomen. Omdat benzine moeilijk te verkrijgen was, konden veel toeristen geen kant meer op. Hoewel de staking inmiddels afgelopen is, wilt u natuurlijk weten waar u wel en geen recht op heeft. DAS zet de algemene regels voor u op een rij.

Situatie 1: u bent nog in Nederland

Als uw vlucht naar Griekenland gewoon doorgaat…

Heeft u een pakketreis geboekt? Neem dan contact op met uw reisorganisatie. Deze kan u meer vertellen over de mogelijkheden de reis eventueel (tegen kosten) te annuleren, te wijzigen of uit te stellen.Is de reisorganisatie aangesloten bij de ANVR? Raadpleeg dan ook de ANVR Reisvoorwaarden.

Heeft u een los vliegticket geboekt? Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Omdat de luchtvaartmaatschappij de vlucht gewoon kan uitvoeren, is de kans klein dat u het vliegticket kosteloos kunt annuleren.

Als uw vlucht naar Griekenland wordt geannuleerd of vertraagd…

De luchtvaartmaatschappij hoeft u naast vergoeding van het ticket géén verdere financiële vergoeding te geven bij overmacht. Er is sprake van overmacht als er zich een staking voordoet die gevolgen heeft voor de uitvoering van vluchten. Zoals in dit geval een staking van tank- en vrachtwagenchauffeurs in Griekenland. Niet bij elke staking is sprake van overmacht. Er zijn stakingen waarbij u wel recht kunt hebben op een verdere financiële vergoeding. Zoals een vooraf aangekondigde staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.

Waar heeft u wel recht op?

Bij annulering heeft u recht op de het volgende:

  • verzorging, variërend van eten en drinken tot een slaapplaats en;
  • vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats (in geval van een hotel) en;
  • twee telefoongesprekken of fax- of emailberichten en;
  • alternatieve vlucht bij eerstvolgende mogelijkheid of;
  • omboeking van het ticket naar een latere datum of;
  • vergoeding van het niet gebruikte deel van het ticket door de luchtvaartmaatschappij.

Bij vertraging kunt u aanspraak maken op de drie eerstgenoemde punten. Dit geldt niet voor elke vertraging. De volgende vertragingen komen hiervoor in aanmerking:

  • Een vertraging van twee uur of meer voor alle vluchten van 1 500 km of minder.
  • Een vertraging van drie uur of meer voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen 1 500 en 3 500 km.
  • Een vertraging van vier uur of meer voor alle vluchten die niet onder de vorige punten vallen.

Alléén als uw vlucht langer dan vijf uur vertraagd is, heeft u naast de drie eerstgenoemde punten óók recht op de drie laatst genoemde punten.

Wat kunt u doen?

Heeft u een los vliegticket geboekt? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij. Die zal u informeren over uw mogelijkheden. Heeft u een pakketreis geboekt via een reisorganisatie? Neem dan contact op met uw reisorganisator. Deze zal u helpen bij het afwikkelen van uw schadeclaim.

Situatie 2: u bent in Griekenland

Als uw vlucht naar Nederland gewoon doorgaat…

Heeft u een pakketreis geboekt? En kunt u door het benzinetekort niet bij de luchthaven komen? Neem dan contact op met uw reisorganisatie. Deze heeft uw pakketreis in elkaar gezet en kan zo nodig vervoer naar de luchthaven verzorgen.

Heeft u een los vliegticket geboekt? En kunt u door het benzinetekort niet bij de luchthaven komen? Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Omdat de luchtvaartmaatschappij de vlucht gewoon kan uitvoeren, is de kans klein dat u het vliegticket kosteloos kunt annuleren of omzetten.

Als uw vlucht naar Nederland wordt uitgesteld…

Heeft u een pakketreis geboekt? Neemt u dan contact op met uw reisorganisatie. Deze heeft uw pakketreis in elkaar gezet. Geeft deze niet thuis? Dan is de luchtvaartmaatschappij met wie u vliegt verantwoordelijk voor opvang tijdens de vertraging van uw vlucht.

Heeft u het vliegticket en de hotelovernachtingen los geboekt? Dan moet de luchtvaartmaatschappij voor een accommodatie zorgen (meestal is dit een hotel in de buurt van de luchthaven). U mag dus niet op kosten van de luchtvaartmaatschappij langer in uw accommodatie blijven zonder dit met de luchtvaartmaatschappij te overleggen.