Thuiswerken: waar moet je als werkgever op letten?

thuiswerken

thuiswerkenRuim één op de vijf medewerkers werkt minstens één dag in de week vanuit huis. Fijn als  je die mogelijkheid biedt aan je personeel.  Je moet er als werkgever alleen wel voor zorgen dat je personeel dat op een veilige en gezonde manier kan doen.

Werkgevers hebben een verantwoordelijkheid voor hun personeel en onderschatten soms de risico’s die het toestaan van thuiswerken met zich meebrengen. De verantwoordelijkheid die je als ondernemer hebt voor je personeel stopt dus niet bij de deur van het kantoor. De zogenoemde zorgplicht geldt ook voor medewerkers die op andere locaties werken, zoals thuis bijvoorbeeld.

Thuiswerkplek inspecteren

Hoewel thuiswerken steeds meer wordt toegestaan, zullen maar weinig ondernemers de moeite nemen om de thuiswerkplek van hun medewerkers te inspecteren. Want stel, één van je medewerkers werkt regelmatig thuis en klaagt over een stijve rug, zere schouders of stroeve pols. Uiteindelijk meldt hij zich zelfs ziek. De medewerker stelt vervolgens dat zijn klachten zijn te wijten aan de werkplek die niet zou deugen.

Veilige werkomstandigheden

Mocht het tot een zaak komen, dan zal de rechter in zo’n geval altijd kijken in hoeverre je je zorgplicht bent nagekomen. Oftewel, heb je gezorgd voor veilige werkomstandigheden? Heb je de werkplek bijvoorbeeld geïnspecteerd? Zo niet, dan is, ook bij een thuiswerksituatie, de kans aanwezig dat jij als werkgever aansprakelijk wordt gesteld voor geleden schade. Het overgrote deel van de bedrijven is zich daar niet van bewust. De wettelijke zorgplicht geldt dus ook bij thuiswerken, maar levert wel een aantal obstakels op. Zo heb jij als werkgever minder zeggenschap over de thuiswerkplek en kunt minder goed controleren of jouw instructies worden nageleefd. Het ontslaat je niettemin van je zorgplicht. Ben je daar als werkgever van bewust als je thuiswerken toestaat.

Protocol en checklist


Het is vooral belangrijk dat je van tevoren duidelijke afspraken maakt en je de risico’s van thuiswerken inventariseert. Sta je thuiswerken toe, stel dan een protocol op met daarin alle voorwaarden en regels die gelden voor mensen die wel eens thuis aan het werk zijn. Je kunt zo’n protocol in het personeelsreglement verwerken en medewerkers deze laten tekenen. Daarmee laat je als werkgever zien dat het je menens is.

Checklist

Ga ook zelf een keer bij medewerkers kijken om te zien of de werkplek voldoet aan de ergonomische voorschriften. Een checklist helpt daarbij. Stel die checklist ook voor je medewerkers op. Deugt deze stoel? Staat het bureau stevig? Moet het scherm iets omhoog? Pas wanneer de hele checklist is afgewerkt, krijgt de medewerker toestemming om thuis aan de slag te gaan.

Overdreven? Zo klinkt het misschien wel. Maar als het een keer écht misgaat en het komt tot een rechtszaak, dan sta je als werkgever hiermee wel een heel stuk sterker. Je hebt zo namelijk aan je zorgplicht voldaan.

Miranda Oostenrijk, jurist arbeidsrecht

Wil je meer weten over aansprakelijkheid als werkgever? Op onze site vind je meer informatie.

Reacties (2)

  • NvE |

    En voeg aan de checklist toe: controle op naleven van de privacy aspecten. Zowel voor PC/notebook, als de smartphone.

    • DAS |

      Dank je wel voor de tip!