Klanten die hardnekkig blijven weigeren hun facturen te betalen. Het is een gruwel voor elke ondernemer. Zeker ook voor een zzp’er als fotograaf Geert. De fotograaf is druk bezig om zijn portfolio op te bouwen en heeft helemaal geen tijd om klanten na te bellen om ze te herinneren aan openstaande facturen. Terwijl hij het geld natuurlijk hard nodig heeft.
Twee incassozaken had hij bij ons lopen. Beide klanten hadden zijn telefoontjes en zijn brieven niet beantwoord. Dat veranderde toen wij dat uit naam van DAS gingen doen. Toch bleven z’n klanten eerst nog steken in mooie praatjes en beloften, die ze uiteindelijk niet nakwamen. Dus belden wij er weer achteraan. Wéér mooie praatjes, wéér kwam er niets van. Het duurde soms weken voordat we ze dan weer aan de lijn kregen.
Aanhouder wint
Op een gegeven moment gingen ze toch overstag. We hoefden dus geen rechter in te schakelen, we konden het met een minnelijke regeling afhandelen. Dat was goed nieuws voor Geert. We hebben hem erg lang moeten vertellen dat we voor hem bezig waren en dat het heel lastig was om die twee klanten tot betalen te dwingen, maar de aanhouder heeft gewonnen.
Mooie foto’s maken
Geert vond het prettig dat we hem op de hoogte hielden, ook als er geen schot zat in de zaak. ‘Ik heb echt het gevoel dat DAS er voor mij is’, zei hij tegen een collega in het laatste telefoongesprek. Dan hebben we ons werk goed gedaan. Geert kan verder met waar hij goed in is: het maken van mooie foto’s.
Heb jij een conflict met klant die niet of veel te laat betaalt? In onze gratis informatiegids lees je wat je eraan kunt doen.
Dit verhaal is echt gebeurd: om privacyredenen hebben we de naam van de klant gefingeerd.