Stuiterende camper total loss na eerste tocht

Image

Pauline* is met stomheid geslagen. Haar vorige baas is vertrokken en van zijn opvolger krijgt ze een voorstel om haar dienstverband te beëindigen. Pauline is al een tijdje arbeidsongeschikt en de nieuwe baas wil van haar af.

Tijdens het transport blijkt één as scheefgetrokken en nu dus ook nog eentje gebroken. Johan laat de camper mee retour nemen en spreekt Carful Logistics aan voor de schade. Als die niet thuis geeft, neemt Johan contact met mij op.

Geknapte hijsband

Ik stel de vervoerder aansprakelijk. Die geeft aan dat de schade ontstaan is door een geknapte hijsband en dat Johan zich maar moet wenden tot de verzekeraar van Carful Logistics. Dat kan juridisch niet, want de verzekeraar is verder geen partij in deze. Ik verzoek Carful Logistics daarom de zaak zelf te melden bij zijn verzekeraar en als hij dat niet doet, hij de geleden schade zelf moet vergoeden.

In dezelfde staat

Ik wijs de vervoerder erop dat hij verplicht is de camper in dezelfde staat af te leveren zoals aangeboden voor het vervoer. Tijdens het transport zijn er verschillende incidenten voorgevallen waardoor schade is ontstaan. Tevens geef ik aan dat de schade veroorzaakt is door het gebruik van gebrekkig materiaal, namelijk de hijsband.

Beperking

Om de schade vast te stellen, schakel ik een expert in. Die concludeert dat de camper total loss is en stelt de waarde van het wrak vast. Carful Logistics is niet bereid de volledige schade van Johan te vergoeden. In de algemene voorwaarden van Carful Logistics is opgenomen dat aansprakelijkheid beperkt is tot een vast bedrag per kilogram van de camper. Dat soort voorwaarden zijn normaal binnen de transportbranche. Helaas moet Johan zich daar dus bij neerleggen. Dat is nu eenmaal onderling afgesproken. Dat betekent dat Johan zijn schade niet volledig, maar wel grotendeels vergoed krijgt.